Renkaat voi vaihtaa myös itse kotona! Katsotaan mitä pitää ottaa huomioon.

Renkaiden kunto

Ennenkuin pohdit renkaiden alle laittamista tarkista renkaiden kunto. Vaikka rengas olisi vielä lainmukainen, se ei välttämättä enää tarjoa parasta pitoa autoon. Renkaat ovat kuitenkin halvin henkivakuutus autoosi.

1 Ensimmäiskeksi huomio kiinnittyy urasyvyyteen. Minimiurasyvyydet kesärenkaissa on 1.6 mm ja talvirenkaissa 3mm. Se on kyllä tosi vähän, jos sattuukin olemaan sateinen kesä. Suomessa kun tuota korjausvelkaa teillä on paljon, jonka seurauksena meillä on urat ja kuopat. Ja nämä varastoivat huomattavat määrät vettä tielle.

Tämä rengas on valmistettu viikolla 36 vuonna 2016 (3616). Ei enää ajoon.

2 Toinen huomioitava seikka on renkaan ikä. Useissa kesärenkaissakin on nykyään painettu paistopäivämäärä kylkeen. Itse uusin renkaat viimeistään kolmen vuoden välein. Kumiseos, niin kesä kuin talvirenkaissa, kovettuu ajan kanssa. Kaikki tiedämme kuinka huonosti kova pyyhekumi pyyhkii. Sama juttu renkaissa. Kova kumi ei vain pure tiehen, ei kuivalla eikä varsinkaan märällä kelillä.

3 Kolmantena seikkana tulee renkaan rungon kunto. Sitä ei välttämättä silmämääräisesti pysty havaitsemaan. Joskus voi havaita kyljessä patin, jos on pyyhkäissyt rotvallin reunaan. Jos rengas täristää, eikä tasapainotus ole auttanut, niin vika on renkaan rungossa. Tosin rengasliikkeessä osaavat tasapainotuksen yhteydessä katsoa tämän seikan. Runko voi myös viottua, jos ajaa terävään kuoppaan. Vältetään siis niitä reikiä siellä tiellä. Riittävästi turvaväliä niin ehdit havainnoimaan ja reagoimaan tien kuntoa.

Uusi tieliikennelaki

1.6.2020 voimaantuleva uusi tieliikennelaki sanoo, että talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Pakollinen käyttöaika pitenee siten kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. Uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että ”talvi ei pääse yllättämään”, ja alla on lain edellyttämät renkaat. Minimiurasyvyydet säilyvät ennallaan, kesärenkaissa 1.6 mm ja talvirenkaissa 3mm.

Nastat vai kitkat?

Suomi on pitkä maa, on rannikkoa sekä sisämaata, joten keliolosuhteet ovat hyvin erilaisia eripuolilla Suomea. Kelit vaihtelevat vähälumisen, lämpöisen ja märän, mutta sitten välillä jäisen rannikkoisen etelän, sekä ja lumisen ja kylmän idän ja pohjoisen välillä. Talvirengas on aina kompromissi eri keliolosuhteisiin.

Ironista kyllä, nasta ja kitkarenkaiden ominaisuudet menevät maalaisjärjellä juuri ristiin. Nastat olisivat etelän jääkeleillä parhaat ja kitkat pohjoisen lumikeleillä. Kuitenkin nimenomaan etelässä suositaan kitkoja ja pohjoisessa nastoja.

Lue lisää pohdinnastani nastojen ja kitkojen välillä.

Peräkärryn renkaat

Jos sinulla on jarrullinen peräkärry, pitää siihen vaihtaa myös talvirenkaat. ja kesäksi kesärenkaat. Lue peräkärryistä lisää täältä.

Rengaspaineanturit

Rengaspaineantureita on usein vain toisessa setissä renkaita. Lain mukaan ne pitää olla ensiasennusrenkaissa. Painetta mittavien antureiden, jotka ovat useimmiten renkaan sisällä, ei vaihdeta renkaista toisiin. Lue paine-antureista täältä.

Renkaiden vaihto

Renkaanvaihtoa ja rengashotelleitakin tarjotaan palveluna. Kalliimmat palvelut pesevät, säilyttävät, muistuttavat vaihtoajankohdasta, huolehtivat renkaiden kunnosta jne. Toki täytyy muistaa, että samat tahot myyvät uusia renkaita, joten aika herkällä suosittelevat uusien renkaiden hankintaa.

Voiko renkaat vaihtaa itse? 

Tottakai voi! Eikä se ole edes vaikeaa eikä raskasta, kun on oikeat työkalut. Rengasliikkeet tekevät vaihtotyön parissakymmenessä minuutissa. Auto ylös, tehokkaalla mutterimopolla mutteri auki, rengas pois ja uusi tilalle ja mutterit kiinni. Jos halusit tasapainotuksen, niin aikaa menee vähän enemmän, mutta se myös maksaa enemmän. Mutta aika monta vaihetta jää silti tekemättä. Ja sitä vaihtotyötä voi tehdä pari kolme jamppaa yhden auton kimpussa. Se nopeuttaa tekemistä paljon. Nopeimmissa pajoissa jää kuitenkin monta pikkuseikkaa tekemättä.

Mitäs renkaanvaihdossa pitää ottaa huomioon?

Työkalut

  • Tunkki
  • Pyöränmutteriavain
  • Ristikkoavain
  • Renkaanpainemittari
  • Pumppu
  • Teräsharja
  • Voiteluöljy
  • Astia muttereille.
  • Mahdollinen aluslevy tunkille.

Missä

Tasaisella kiinteällä alustalla, ettei auto pääse liikkumaan ylösnostettuna mihinkään. Jos sorapiha, niin käytä tunkin etupyörien alla vaikka paksua vanerilevyä. Kytke käsijarru päälle ja vaihde ykköselle. Automaattivaihteinen P:lle.

Työkalut renkaanvaihtoon

1. Valmistelu

Ota työkalut, tarvikkeet ja renkaat esille. Ei niitä siinä vaiheessa enää lähdetä etsimään, kun auto on tunkattuna ylös.

Tarkista renkaiden paineet säilytyksen jäljiltä. Kun on oma painemittari ja pumppu, niin se on helppo tehdä kotona. Paineen tarkistus talvirenkaita vaihdettaessa samoin kuten kirjoitin aiemmin rengaspaineista syksyllä.

Varo naarmuttamasta vannetta

Putsaa säilytyksessä olleiden vanteiden tarttumapinnat teräsharjalla. Varo naarmuttamasta vanteen näkyviä osia. Mutta pienellä harjauksella hapettumat pois vanteesta. Rengas kiinnittyy paremmin kun siinä on puhdas vanne.

Renkaan vaihto

2. Avaa pultit tai mutterit

Löysää pultit silloin kuin auto on vielä maassa. Älä väännä tiukkoja pultteja auki auton ollessa tunkin varassa. Itse löysään mutterit pitkävartisella pyöränmutteriavaimella auton ollessa maassa.

3. Nosta auto ylös

Sitten tunkkaan auton ylös. Jos auton mukana on vielä vararengas on siellä myös tunkki. Ne ovat kuitenkin heppoisia joka keväiseen ja syksyiseen renkaanvaihtoon. Kunnon tunkki ei paljoa maksa, n. 25€ ja siitä ylöspäin.

Paikka tunkille

Autossa on erikseen merkityt paikat auton helmassa mistä sitä voi nostaa. Jos paikka ei ole merkitty autoon, usein pieni painauma kolmio, niin tarkista auton ohjekirjasta mistä auton voi nostaa.

Jos sinulla on sorapiha, niin käytä tunkin alla vaikka paksua vanerilevyä tai muuta vastaavaa. Huomaa kuitenkin, että kovin paksu se ei voi olla, jotta tunkki vielä mahtuu auton alle. Uudempien autojen eko-versioiden helmat voivat olla niin matalalla, että joskus voi olla vaikeuksia saada pelkkää tunkkia auton alle.

4. Vanha rengas pois

Käytän mutterien pois kiertämiseen ristikkoavainta, kun sillä pyörittää mutteria paljon nopeammin kuin tuolla pitkällä nivelvartisella. Vaikka pitkävartisella on pituutta vain joku 20 cm enemmän kuin ristikkoavaimella, on sillä muttereiden avaaminen huomattavasti helpompaa. Voimaa ei tarvita juuri ollenkaan, kun ristikkoavaimella taas ei millään aukeaisi.

Sitten vaan mutterit pois ja rengas pois paikaltaan. Varo ettei mutterit putoa hiekkaan. Pieni hiekanjyvä kierteessä tietää ongelmia kiinnittäessä.

5. Auton tarkastelu samalla

Kun kerran rengas on pois paikaltaan, niin silmämääräisesti voi tehdä pientä tarkkailua. Onko jarrulevyt kunnossa? Onko jarrupaloissa pintaa jäljellä? Paljonko pitäisi olla ja mikä on hyvä, tietty vaatii jo tietoa. Mutta pari ihan selkeää vikaa voi maallikkokin havaita. Jos jarruttelu on hyvin kevyttä voi erityisesti takajarrut ruostua. Koko jarrulevy on ruosteinen ja sellaisenaan ei tule menemään läpi katsastuksesta. Ja vielä tärkeämpää on tietty se, että jarrutusteho on huomattavasti heikentynyt. 

Toinen on iskunvaimentimet, ne pystyputket siellä renkaan takana, auton keulassa yleensä kierrejousen sisällä. Jos ne ovat märät, tai niissä on valumia, niin ne ovat vialliset. Nekään eivät mene katsastuksesta läpi, eivätkä pidä autoasi enää hyvin kiinni tiessä. Molemmissa tapauksissa ole yhteydessä autohuoltoon.

Vaikka auto on tunkin varassa, niin ei pidä mennä auton alle. Jos olet tekemässä jotain muita huoltotoimenpiteitä, niin hanki kunnon autopukit. Tai laita edes rengas auton alle, jottei auto putoa päällesi.

Älä harjaa jarrulevyä!

6. Putsaa pyörän napa

Putsaa pyörän napa epäpuhtauksista teräsharjalla. Ei sen navan tarvitse kiiltää, mutta kun isoimmat liat ja ruosteet on pois, niin kiinnittyy pyörä paremmin ja myös lähtee helpommin irti seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä.

7. Uusi rengas tilalle

Uusi rengas tilalle ja pulttien kiristys. Tarkista, että renkaan pyörimissuunta tulee oikein. Mutterit kiristetään ristiin, jotta vanne kiristyy tasaisesti. Näin se ei jää täristämään eikä löystymään. Älä kiristä hampaat irvessä kun auto on tunkin varassa, mutta kiristä kuitenkin selvästi kireälle. Pistä tippa öljyä pultin päähän, jotta mutterit eivät jämähdä kiinni. Helpottaa hommaa seuraavalla vaihtohetkellä taas huomattavasti. Älä laita liian paljoa, ei muuten mutta roisikii ajossa pitkin vannetta ja tahmeana kerää likaa. Onpahan ainakin ruman näköinen. Tiedätkö silleen kuin dieseliä roiskuu tankatessa autonkylkeen 🙄

8. Laske auto ja kiristä pultit / mutterit

Laske auto varovasti alas ja kiristä mutterit kunnolla. Parhautta olisi käyttää momentti-avainta. Sellaista minulla ei kuitenkaan vielä ole. Kiristän mutterit ristikko-avaimella ”silleen sopivasti”, ei hampaat irvessä. On ollut samoissa kireyksissä kuin rengasliikkeen tai autohuollon jäljiltä. Liikaa kiristäminen voi hajottaa vanteen, jos autossa on pultit, niin ne voivat kiristyä liian syvälle pyörännapaan, ja ovat tietty hankalampi irroittaa. Jos sinulla on momentti avain, niin oikea momentti alumiinivanteille on 110-120 NM.

Valmis! Ja sama homma kolme kertaa uudestaan 🙃

9. Koeajo

Kun renkaan vaihto on suoritettu, niin tee pieni koeajolenkki. Aja aluksi varovasti, jotta renkaat asettuvat. Ne on nyt ollut kuukausitolkulla paikallaan ehkä päällekkäin, jolloin kestää hetken kun ottavat taas oman muotonsa. Jos tasaiset  tärinät ja vapinat jatkuvat, sellaiset jotka ilmaantuvat 60 km/h vauhdista eteenpäin on vanne mennyt epätasapainoon. Renkaan tasapainotusta ei oikein voi tehdä ilman tasapainotuskonetta, joten siinä tapauksessa pitää turvautua rengasliikkeeseen.

Jos mahdollista, niin pese renkaat ennen talvisäilöön pistämistä. En kuitenkaan jättäisi märkiä renkaita muovipusseihin kuukausiksi. Jos käytät pusseja säilytyksessä, niin vain kuivat renkaat pusseihin.

10. Jälkikiristys

Alumiinivanteet hieman elävät. Varsinkin jos kiristämisessä vanne on kaikesta huolimatta kiristynyt hieman epätasaisesti, esimerkiksi jos on jäänyt hiekkaa tai muuta epäpuhtautta vanteen ja pyörän navan väliin. Tee jälkikiristys n. 100 km ajon jälkeen. Älä kiristä rengasta lisää, kiristä vain jos mutteri on löystynyt. Momenttiavain on tässäkin hyvä apu.

Mitä tehostaisin vaihtotyössä?

Jos minulla olisi paineilma laitteet, voisi pumpun ja ristikko-avaimen korvata sillä. Tai jos on sähkökäyttöinen mutteriväännin, niin pelkän ristikko-avaimen. Ainakaan pienitehoiset paine-ilma- tai sähkötyökalut eivät juuttuneita muttereita avaa, joten pitkävartinen avain on kuitenkin hyvä olla olemassa. Tässä kohtaa ei kannata halvinta ostaa. Sain väännettyä halppisavaimen joskus rullalle vain yrittäessä avata mutteria. Vasta investoidessa kunnon vääntimeen sain mutterin auki. Momenttiavain on seuraavana hankintalistalla.

Turvallisia ajokilometrejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *