Rengaspaineen valvonta

Read Time1 Minute, 47 Second

Uudemmissa autoissa on vakiona rengaspaineen valvontajärjestelmä, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Se valvoo ja varoittaa, jos renkaan paine laskee alhaiseksi verrattuna muihin auton renkaisiin. Järjestelmä on ollut pakollinen kaikissa myydyissä uusissa henkilöautoissa loppuvuodesta 2014. Itse hyödyin järjestelmästä ja pääsin nopeasti ja pienin kustannuksin jatkamaan omaa matkaa. Lue mitä siinä kävi.

Järjestelmiä on kahta erilaista tyyppiä, pelkästään paineen alenemisesta varoittava ja myös rengaspainetta mittaava.

Paineen alenemisesta varoittava

Helpoimmillaan paineenvalvontajärjestelmä on toteutettu käyttäen autossa jo olevia ABS antureita. ABS, eli lukkiutumattoman jarrujärjestelmän anturit mittaavat pyörän pyörimisnopeutta. 

Rengaspaineen varoitusvalo

Eri pyörien välisten pyörimisnopeuden eroista voidaan yhdessä muiden mitattavien määreiden kanssa johtaa erilaisia muitakin turvallisuuteen liittyviä sovelluksia, kuten esimerkiksi luistonesto (ESP) järjestelmiä. Mutta helposti myös renkaanpaineen valvontaa. Renkaan tyhjentyessä, sen kehä pienenee, eli kehänopeus kasvaa. 

Kun yhden pyörän nopeus muuttuu verrattuna muihin pyöriin, siellä on todennäköisesti tyhjentynyt rengas ja järjestelmä ilmoittaa ongelmasta kuljettajalle.

Rengaspainetta mittaava

Auto voidaan varustaa myös rengaskohtaisilla paineantureilla, jotka mittaavat paineen reaaliaikaisesti ja lähettävät lukemat kuljettajalle mittaristoon. Niitä seuraamalla pääsee havainnoimaan muun muassa lämpötilasta johtuvat muutokset rengaspaineisiin.

Esimerkiksi kun kesärenkaat vaihdetaan keväällä ja rengaspaineet asetetaan kylmänä päivänä, on paineet merkittävästi erilaiset kuumana hellepäivänä pitkän maantieajon jälkeen. Lämmetessään rengaspaineet kasvavat, joka vaikuttaa ajettavuuteen ja renkaan kulumiseen. Suomen uraisilla teillä voi huomata eron erilaisen rengaspaineiden välillä. Vastaavasti kuumana kesäpäivänä asetettu rengaspaine ei kylminä syksyöinä olekaan enää riittävä, kun pitäisi hirviä ja peuroja väistellä. Paineet kannattaa siis tarkastaa pariin otteeseen kesällä ja talvella, renkaanvaihdon yhteydessä tehtävän lisäksi.

Rengaspaineen näyttö autossa

Jos autossa on paineen mittaava järjestelmä voi tarkastuksen tehdä nopeasti autosta käsin, eikä aina tarvitse kurvata huoltoasemalle. Paineen mittaavissa antureissa on myös lämpötila-anturit, jolloin järjestelmä varoittaa myös vioittuneen renkaan aiheuttamasta lämpötilan noususta, ennen kuin se ehtii puhjeta, tai kuten kuorma-autoissa, jopa räjähtää.

Paineen seurantajärjestelmiä saa myös jälkiasennettavana ja sellaista voi hyödyntää esimerkiksi painavan perävaunussa, kuten asuntovaunussa. Jos asuntovaunusta rengas rikkoontuu äkillisesti ajossa, voi seuraukset olla suuret. Pienemmissä autoissa muutokset vaunussa tuntuvat helpommin, mutta nykyisten suurten ja tehokkaiden katumaasturien aikana voi mennä hetki, ennen kuin muutoksen huomaa.

Niin kauan kuin rengasrikko ei osu kohdalle, varuste tuntuu turhalle. Mutta sitä tarvittaessa tuntuu mukavalle, kun auto osaa havainnoida minua tehokkaammin ja kertoo minulle sitten kun minun pitää asialle tehdä jotain.

Mitä mieltä sinä olet aiheesta?

%d bloggaajaa tykkää tästä: