Ulkona on kuuma. Aurinko porottaa paahtavasti, eikä pieneen suljettuun, ummehtuneeseen autoon tehnyt mieli mennä. Penkit olivat kuumia ja kaikki muukin mihin koski. Auton jäähdyttäminen tapahtui ajamalla ikkunat auki. Olihan se ihan kivaakin, vaikka kaikki hiekka- ja siitepöly tunki sisälle. Niskan sai jumiin kun maantiellä viiletti lasit auki. Itsekin muistan kun automatkalle lähdettiin mieluummin pilvisellä säällä tai sitten illalla viileämpään aikaan. Edelleen vanhempani ihmettelevät miksi keskikesällä lähdetään automatkalle keskellä päivää hellesäällä. 

Ilmastointilaite muutti kaiken tämän. Auton saa viileäksi kuin jääkaapin. Ilmastointilaite autossa ei ole mikään uusi keksintö, ensimmäiset tulivat Yhdysvalloissa jo -30 luvulla, mutta sarjatuotantoon yleistyivät siellä -50 luvulla. Ehkä Suomen viileän ilmaston myötä meillä se oli pitkään harvinaisuus. Vielä -90 luvun autoissa se kuului vain kalliimpien mallien varusteisiin, mutta nykyäänse on yleinen, jopa oletusarvoinen varuste pikkuautoluokassakin.

Hyödyt

Ilmastointilaitteiden yleistymisen yhteydessä myös automatiikka tuli mukaan kuvioihin. Automatiikka säätää asetetun lämpötilan mukaan sisääntulevan ilman lämpötilaa sekä tuuletuksen suuntaa. Lämpötilan automaattisesta säätymisestä on hyötyä myös viileämpinä aikoina eikä vain kuumana päivänä.

Toinen ilmastointilaitteen ehdoton hyöty on tulevan ilman kuivattaminen. Syksyn sateilla, kun istumme märkinä autoon menevät ikkunat helposti huuruun. Juuri ilmastointilaite on se, joka mahdollistaa tehokkaan huurteenpoiston.

Eri autojen ilmastointilaitteissa on edelleen paljon eroja. Itsellänikin on kokemusta ilmastointilaitteista joihin ei käytännössä tarvitse koskea ollenkaan vaan osaavat pitää asetetun lämpötilan hienosti kesät-talvet. Mutta nykyisissä autoissani joutuu välillä itse säätämään, erityisesti erittäin kuumalla tai kylmällä kelillä.

Haitat

Ilmastointilaitteen tuomina haittoina voidaan nähdä lisääntynyt polttoaineen kulutus, koska laite tarvitsee energiaa, jota moottorilla tai sähköauton akustolla tuotetaan. Ajoneuvokäytössä yleistyvät lämpöpumppu-periatteella toimivat laitteet, jotka tehostavat energiankulutusta. Lisäksi kylmäaineet eivät ole enään niin myrkyllisiä kuin ennen.

Toinen haitta tietty liittyy laitteen käyttöön. Liian kylmälle säädetty, väärin suunnattu ilmavirtaus ja hoitamaton järjestelmä saattaa aiheuttaa vilustumisia ja hengitystieoireita.

Käyttölämpötila

Aikoinaan kylmälaitteiden yleistyessä lehtijutun jossa lääkäri ohjeisti, ettei laitetta kannata asettaa alle 20°C asteen. Automatiikkahan pitää kyllä huolen sisäilman viilenyksestä ja kun auton käynnistää ja laitteiston kompressori pääsee täyteen tehoonsa, puskee auto kyllä kylmää ilmaa sisään tavoittaakseen tuon asetetun lämpötilan. Mutta jos lämpötilan on asettanut liian kylmäksi, jatkaa laite viilentämistään suurella teholla ja tuloksena on varma kesäflunssa – ihan itseaiheutettu.

Ilmavirran suuntaus

Vastaavasti tuuletuksen suuntaus ei pidä olla suoraan iholle, koska tuleva ilma on todella kylmää. Tässä kannattaa ottaa huomioon myös ilmavirran ohjautuminen ikkunoiden ja ovipanelien kautta. Tarkista siis tuuletussuuttimien asennot. Kun kojelaudan sivussa olevat suuttimet on suunnattu sivulaseille on myös huurteenpoisto tehokkainta. Ilman saa tehokkaasti vaihdettua, kun avaa takaikkunoita pariksi minuutiksi hieman raolleen. Edestä puhaltava ilmavirta työntää kuuman ilman ulos takaikkunoista tehokkaasti. Eikä niskoille tule vedon tunnetta.

Hoito

Hyvän ja terveellisen ilmanvaihdon mahdollistamiseksi sitäkin kannattaa hoitaa. Lue täältä miten hoito onnistu helposti ja halvalla omassa kotipihassa.

Mukavaa matkaa

Ilmastointilaite luetaan mukavuusvarusteeksi, mutta kiistattomasti mukavuuden lisäksi viileä ja kuiva sisäilma pitää kropan ja mielen virkeämpänä. Kun ilmastointilaitten säädöt ovat kohdallaan olemme tarkkaavaisempia liikenteessä eikä takapenkkikään valita ihan joka asiasta. 

One thought on “Ilmastointilaite”

  1. Kyllä olen ihan samaa mieltä, nykypäivänä autossa on hyvä olla ilmastointilaite. Muistan ne ajat, kun autossa oli vain tuuletuslaite ja ikkunat auki ajettiin pahimmilla helteillä. Täytyykin muistaa tilata auton ilmastointihuolto ennen kesän helteitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *