Tee-se-itse: Pyöräteline peräkärryssä

Read Time4 Minute, 4 Second

Vaikka tämä onkin autoilu-blogi, niin välillä pyöräilykin on kivaa. Ja kiva on käydä myös vähän kotinurkkia pidemmällä pyöräilemässä. Autolla pääsee hienoilla pyöräilypaikoille, mutta millä saisi pyörät kätevästi mukaan? Olisiko pyöräteline peräkärryssä ratkaisu?

Kattotelineet ovat näppärät, mutta tällainen hukkapätkä ei ylety asettamaan pyörää sinne ylös. Varsinkin painavamman sähköpyörän kanssa tulee ongelmia. Onneksi ei ole maasturia tai tila-autoa… Nurkissa pyörii pari perintö-telinettä, sellaisia halpoja jotka laitetaan vetokoukkuun, mutta ihan en ole vakuuttunut, että laittaisin kalliin pyörän oikeasti sinne taakse roikkumaan.

Moottori-lehti testasi heppoiset marketti-telineet ja tulokset vain vahvistavat omia epäilyjäni kuljettaa pyörää halvalla telineellä vetokoukussa:  ”Pyörätelinetestin karut tulokset – lähes kaikki telineet irtosivat väistötilanteessa”.

Ja oikeastihan telineen pitäisi olla sellainen, jossa on valot ja paikka lisärekisterikilvelle. Tähän liittyen on hyvä huomioida ainakin kaksi kohtaa tieliikennelaista:

  1. 107 § tavarakuljetuksesta määritellään, ettei ajoneuvoa saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvon kuorma ylittää ajoneuvon leveyden, ajoneuvon taustapeilit tulee säätää siten tai ajoneuvoon on kiinnitettävä sellaiset lisäpeilit, että kuljettaja voi nähdä ajoneuvon sivuille ja seurata takana tulevaa liikennettä. Lisäpeilien sijasta voidaan käyttää muuta epäsuoran näkemisen mahdollistavaa laitetta.
  2. Lisäksi kohdassa 111 §:ssä kuormaamista koskevissa yleisissä säännöksissä todetaan että tavara on sijoitettava ajoneuvoon siten, että valojen ja takarekisterikilven näkyvyyttä ja näkyvyyskulmia koskevat vaatimukset täyttyvät joko ajoneuvon omilla valaisimilla ja rekisterikilvellä tai tätä tarkoitusta varten asennetuilla lisävalaisimilla ja -rekisterikilvellä

Miten siis saada sekä pyörät että kaverit turvallisesti mukaan reissulle?

Toki on olemassa hyviä ja tukevia telineitä, joihin saa useamman pyörän kyytiin ja joissa on erilliset valot ja paikka lisäkilvelle, kuten Moottori-lehden juttukin toteaa. Tosin se ei poista faktaa kuljettaa pyörää sään armoilla ja näkyvillä.

Jos taloudesta löytyy peräkärry, erityisesti kuomullinen, olemme aika lähellä ratkaisua. Itse hankin peräkärryn osaksi sen takia, että saisin pyörät matkaan, mutta tekeehän sillä omakotitalossa paljon muutakin. Etsin peräkärryn hankinnan yhteydessä kärryyn kiinnitettävää polkupyörän kuljetustelinettä, mutta sellaista ei tunnu olevan olemassa. Edes ostamani kärryn valmistaja ei osannut neuvoa millainen olisi pyöräteline peräkärryssä. 

Avolava-autoihin, varsinkin USAn markkinoilla, on olemassa lavatelineitä, jotka perustuvat standardisiin kuormakiskokiinnitykseen. Tee-se-itse -ohjeita löytyy netistä, mutta löytämäni ovat joko kärryyn kiinteästi asennettavia tai liinoilla kiinnitettäviä. Ongelmaksi tulee kärryn kätevä ja nopea mukautuminen muihinkiin tarkoituksiin. Näissä myös polkupyörän kiinnitystapana on usein perinteinen pyöräteline-tyyppi, hahlo eturenkaalle, mutta niissä ongelmaksi muodostuu taas renkaan leveys sekä pyörän kiinnitettävyys. Kun taloudesta löytyy niin fättiä, plussaa kuin maastopyörääkin, niin yksi koko ei palvele kaikkia. Haarukka-kiinnitykseen, sellaiseen jossa pyörä irroitetaan ja teline tulee pyörän paikalle, löytyy valmiita osia, mutta sellainen toimii käytännössä vain pyörissä, joissa on pikalukitus, eikä siis ratkaise minun ongelmaa, kun omista pyöristä löytyy läpivienti-akseli ja vaatii aina työkaluja irroittamiseen.  

Kun itse tekee, saa sellaista mitä sattuu tulemaan

Päädyin rakentamaan telineen sitten itse. Tavoitteena oli pyöräteline peräkärryssä, joka olisi nopea ja vaivaton laittaa paikalleen ja ottaa pois, joten tein ”mittatilaustyönä” juuri oman kärryn ominaisuuksia hyödyntävän. Lavalla pyörät eivät ole valojen ja kilpien edessä ja ovat kuomun alla säältä ja katseilta piilossa. Ja jos tulee tiellä tilanne päälle ja pyörä irtoaa telineestään, niin ainakin pysyvät osat tallessa kuomun alla eiväkä ole pitkin tienpenkalla 😅

Vetokoukkuteline

Ensimmäisen version rakensin ajatukselle, että kun pari markettitelinettä kerran jo oli omasta takaa, niin tehdään niille vetokoukut lavalle. Kuorma ei saa päästä liikkumaan koko painonsa verran eteenpäin eikä sivuille, joten tein telineestä juuri lavan sisälevyisen sekä tuin sen pituussuunnassa etureunaan. Vetokuulien korkeus määrittyi auton koukun mukaisesti, että pyörä ikäänkuin ”roikkuu telineessä, aivan kuten auton perässä. Ja vetokuulien sijainti leveyssuunnassa, että sarvet mahtuvat kuomun sisään.

Telineen on oltava kevyt ja helppo irroittaa kärryn muuta käyttöä varten – liinaviritykset ei käy, joku pikalukko pitää kehittää. Hyödynnän lavan muuten kömpelösti sisäpuolele tulevia pultteja siten, että lauta mahtuu juuri kuormalenkin kiinnityspultin alle. Se tukee telinettä nousemasta ylöspäin. Varsinaisesti kiinnitys tapahtuu lavalukoilla. Se on nopea kiinnittää kuormakoukkuun. 

Olin aika tyytyväinen telineeseen ja miten se istuu hyvin kärryn lavalle, on nopea laittaa paikalleen ja ottaa pois. Tosin pyörän kiinnittäminen telineeseen vei kuitenkin aikaa ja oli hieman hankalaa, joten takaisin piirrustuspöydän ääreen, miten tuota voisi parantaa.

Versio 2 – Kattoteline kärrynlavalle

Toisen version tein hyödyntäen näppärää katolle laitettavaa pyörätelinettä. Eli tehdään kärryn lavalle kattotelineet. Itselläni ei ole mitään metallimiehen taitoja eikä hitsejä, joten toteutukseen tuli käyttää vain poraa ja sahaa 😊.

Periaate sama, eli vastaavat pikalukot telineen kiinnittämiseen, tuetaan teline etureunaan, pari pätkää huonekaluputkea, niin kaikessa yksinkertaisuudessaan, siinä se. Sitten vain kattotelineet ja siihen sopivat pyörtelineet.

Koska ihan varmuutta idean toimivuudesta ei ollut, niin osat ovat halvimpia mitä löysin. Sähköpyörän katolla kuljettamista varten kannattaa tarkistaa kattotelineen sallima pyörän maksimipaino. Aika moneen telineeseen ei mene sähköpyörä. Biltemasta löysin telineen, joka mahdollistaa rittävän painon, ja oli protoiluun vielä kivan hintainen.

Lopputulos

Nyt en ole ainoastaan tyytyväinen telineeseen vaan myös käytettävyyteen. Kattotelineet ovat huomattavasti mukavammat ja nopeammat käyttää. Ja tietty sitäkin voi vielä tehostaa hankkimalla paremmat kattotelineet…

Lisäksi Versio 1 ei mennyt hukaan, koska itseasiassa molemmat telineet mahtuvat lavalla, jolloin kokonaispyörämäärä tuplaantuu ja siten saadaan koko porukan pyörät turvallisesti säältä ja katseilta suojassa matkalle 👍🏻

Hyviä pyöräilymatkoja itsekullekin! Muista lukea myös artikkeli Peräkärryn vetämisestä.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Mitä mieltä sinä olet aiheesta?