Polkupyöräilijä suojatiellä tuntuu olevan yksi väärin ymmärretyimmistä tieliikennelain pykälistä tällähetkellä. Laki muuttui kesäksi 2020 pyörätienjatkeesta hieman, mutta yleinen tulkinta tuolla liikenteessä tuntuu olevan jotain muuta. Kerrataanpa hieman.
Pyörätien jatke
Tien ylitykseen voidaan pyöräilijöille merkitä ”pyörätien jatke”. Tällainen merkitään jättämällä suojatien maalaukseen ikään kuin ”käytävä” keskelle, tai maalataan kokonaan pyöräkaista. Pyörätien jatkeella saa pyöräillä.
Väistämisvelvollisuus
Uuden tieliikennelainkaan mukaan pelkkä Pyörätien jatke ei kuitenkaan ole muuttanut pyöräilijän tai autoilijan väistämisvelvollisuutta. Edelleen, jos pyörätie risteää ajoradan, PYÖRÄILIJÄ VÄISTÄÄ sekä oikealta, että vasemmalta tulevaa ajoneuvoa. Jos auto on kääntymässä risteyksessä, AUTOILIJA VÄISTÄÄ, aivan kuten ennenkin.
Autoilijan väistämisvelvollisuus pitää osoittaa liikennemerkein, joko kärkikolmiolla, stop-merkillä, tai kokonaan uudella liikennemerkillä: ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”. Se on kuin suojatienmerkki, mutta ukkelinakkelin tilalla on polkupyörä. Merkit ovat nopeassa liikenteessä helppo sekoittaa toisiinsa, mutta sitä ei oikein voi olla huomaamatta, koska kyseisen merkin yhteydessä pitää pyörätien jatke olla olla korotettu.
Hämmennys
Hämmennystä on varmasti aiheuttanut tämä kahden vuoden siirtymäaika, jossa vanhan mukaisia ajoratamaalauksia vielä näkyy, mutta ilman väistämisvelvollisuus merkintöjä autoilijoille. Tämä on omien huomioitteni perusteella aiheuttanut kahdenlaisia ilmiöitä
- Autoilijat väistävät nyt kaikkea, joka liikkuu suojatiellä. Sinänsä hienoa, että suojatiekäyttäytymiseen on alettu kiinnittää huomiota. Mutta se aiheuttaa välillä myös tarpeettomia liikenteen takkuamisia, kun pysähdellään äkisti pyöräilijän lähestyessä suojatietä.
- Pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen suojatiellä, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Polkupyöräilijä, ja muistetaan, että sähköpotkulaudalla kuljetaan aina polkupyöräsääntöjen mukaan, on huomattavasti nopeampi, kuin jalankulkija ja siten ryntäily suojatielle aiheuttaa autoilevilla ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
- Otetaan kolmanneksi ilmiöksi tuosta toisesta johdettu: lapset oppivat väärin autoilijan aina väistäessä pyöräilijää, että suojatielle saa ajaa. Enkä nyt tarkoita, että autoilijan pitää ajaa päälle, vaan tulee vääränlainen turvallisuuden tunne, joka väärässä paikassa kostautuu.
Liikennesäännöt ovat yhteiset ja kun jokainen kohtaava osapuoli noudattaa niitä, on yhteispeli liikenteessä erittäin sujuvaa. Silloin voimme ennakoida toisen liikkeet, eikä tarvitse arvata, miten tästä nyt taas selvitään.
Lue lisää liikenneturvan sivuilta:
Turvallisia pyöräilyjä ja autoiluja!