Rivian on amerikkalainen sähköautomerkki, joka on perustettu vuonna 2009. Rivian kuuluu lukuisiin sähköauto startuppeihin, mutta niihin harvoihin, jotka ovat saaneet kaupallista menestystä. Tesla on näistä ehdottomasti menestyksekkäin esimerkki. Mutta muutamia muitakin on, kuten esim. Lucid Motors.
Yritys perustajat tähtäsivät urheiluauton julkaisuun ja protoilivat sitä ajatuksella, että siinä olisi hybridi moottori. Suunnitelma hyllytettiin ajatuksella saada isompi vaikutus autoteollisuuteen.
Vihdoin vuonna 2018 Los Angelesin autonäyttelyssä julkaistiin erittäin maastokelpoiset sähköautomallit; avolava Rivian R1T ja täysikokoinen 7-paikkainen Rivian R1S. Autojen piti tulla myyntiin jo 2020, mutta korona muutti tilannetta komponenttien saatavuuden suhteen. 2021 kauppoihin tuli ensin avolava-malli ja sitten loppuvuodesta perään maastoauto-malli.
Muotoilu
Rivianit ovat muotoiltu sangen laatikkomaisesti. Tästä toki on hyötyä maastossa, jolloin auton äärikulmien hahmottaminen on helppoa. Ulkomuotoilu on samaan aikaan futuristinen ja retro. Ihan onnistunut. Ajovalot luovat oman uniikin lookkinsa merkille. Toiset tykkää, toiset…
Työn jälki sisällä on siistiä ja työn jälki hyvää, mutta materiaalivalinnat ovat enemmän seikkailuhenkistä, kuin mukavuuspainotteista. Tässä lähin vastine on ehkä uudistunut Land Rover Defender. Yleisilme on vähän työkalumainen, penkit kovahkoa materiaalia, mutta kaikesta näkyy, että ne on tehty nimenomaan kestämään kulutusta.
Voimansiirto
Molemmat mallit tulevat samoilla voimansiirtovaihtoehdoilla. Tarjolla on sähköä ja vähän enemmän sähköä. Kaiikki mallit ovat nelivetoisia, mutta moottoreiksi voi valita kaksimoottorisen kahdesta tehovaihtoehdosta (533hp ja 665hp) tai nelimoottorisen, jossa teholukema onkin sitten mahdoton 835hp ja vääntölukema aivan mieletön 1231nm (908 lb-ft)! Tuolla teholla auto liikahtaa 3 sekunnissa 0-96 km/h!
Toimintamatka
Isommalla akkupaketilla Rivianin toimintamatkaa luvataan kaksimoottorisena versiona jopa 600 km. Toimintamatka on valmistajan ilmoituksen mukaan arvioitu EPA standardin mukaan, joka on Yhdysvalloissa käytetty, mutta ei ihan yhtä tiukan testin tulos kuin Euroopassa käytetty WLTP. Joten olisiko 390 mailia EPA standardin mukaan jotain about 600 km WLTP standardin mukaan. Joka tapauksessa, ihan kunnioitettava lukema isolle tehokkaalle autolla.
Mitat
Amerikkalaisesta autosta kun puhutaan, niin mitat ovat isoja. Pituus avolavaversiolla 5,5 metriä ja henkilöautoversiollakin 5,10 metriä. Autojen kantavuus on 800kg ja avolavaversion vetokyky maksimissaan 5 000 kg.
Tavaratilaa on reilusti, niin sähköautoille mahdollisessa frunkissa n. 314 litraa. R1T, eli avolavaversiossa on ohjaamon ja lavan välissä 331 litran ”tunneli” tavaroille, joiden luukut avautuvat astinlaudaksi tai aputasoksi. Myös lavan pohjan alla tilaa vaikka täysikokoiselle varapyörälle.
7-paikkaisena R1S:ssä on frunkin lisäksi tavaratilaa 144 litraa. Kokonaistavaratila R1S:ssä on penkit kaadettuna n. 2286 litraa. Eli isosta autosta on kyse!
Maastokyvyistä voi mainita, että säätyvillä ilmajousilla maavaraa on jopa 38 cm ja siten kahluusyvyys yli 90 cm. Mutta tulo-, jättö- ja ylityskulmissa hieman kompaktimpi Defender vielä voittaa.
Kestävä elämäntyyli
Jos harrastaa maastoautoilua tai vaikka haluaa näyttää maastohenkiseltä oikeasti kyvykkäällä välineellä, niin unohda citymaasturit ja vanhan liiton dieselmaasturit. Tämä auto vie ihan jokaiseen mökkirantaan kesät talvet ja vähän pidemmällekin, jos sellaiseen vähäänkään haluja.
Jutun kuvat: Akseli Reho ja valmistaja.