Kevääseen liittyy kesän aloittamista. Mökkiä pistetään kesäkuntoon, omakotitalon pihat haravoidaan. Opiskelijat muuttavat takaisin kotiin. Tavaraa siis liikkuu taas tien päällä henkilöauton perässä.

Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon kun kytketään sitä kärryä auton perään? Katsotaanpa.

Minkälainen peräkärry henkilöautoon?

Henkilö- ja pakettiautoon kytkettäviä peräkärryjä on periaatteessa kahdenlaisia, jotka erotellaan niiden kokonaispainon (eli kärryn oma paino + paljonko kyytiin saa ottaa tavaraa) mukaan:

  1. Jarruttomat (O1-luokka), kokonaispaino max 750 kg.
  2. Jarrulliset (O2-luokka), kokonaispaino max 3500 kg. 

Luokkien ero näkyy myös katsastamisessa ja rengastuksessa. Kevyitä perävaunuja, eli O1 luokan alle 750 kg kärryjä ei tarvitse katsastaa ollenkaan. O2 eli 751-3500 kg kärry on katsastettava.

Peräkärryn talvirenkaat

Jarruttomassa kärryssä ei tarvitse olla talvirenkaita. Jarrullisessa perävaunussa on käytettävä myös talvirenkaita henkilöauton talvirengassäännön mukaisesti. Perävaunussa on oltava nastarenkaat, kun vetoautossa on nastarenkaat. Kuitenkin, kun vetoautossa on kitkarenkaat, on perävaunussa sallittu nastarenkaat.

Eli tässä ei pääse helpolla ja pistäisi kärryyn ympärivuotuisesti kitkarenkaat, jos autossa on nastarenkaat. Hankalaa, kieltämättä.

Mihin ajokortti riittää?

B- ajokortilla, joka siis oikeuttaa sekä henkilöauton, että pakettiauton ajamiseen, saa vetää jarrutonta tai jarrullista perävaunua niin, että yhdistelmän kokonaismassa (vetoauto + peräkärry) on enintään 3500 kg.

Pikku eellä, eli BE -ajokortilla, sekä vetoauton että kärryn maksimipaino saa olla 3500 kg ja yhdistelmä siten 7000 kg. Siinä vie jo aikamoista tavaramäärää ilman kuorma-autokorttia. 

Nykyään on tuosta välistä vielä B/96-yhdistelmä kortti jossa on vetoauton max kokonaispaino on 3500 kg ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. Hankalan pykälän ovat tähänkin keksineet 🤷🏼‍♂️

Mihin vetoauto riittää?

Tarkista oman autosi rekisteriotteesta, millaista perävaunua saat vetää. Autoissa on mallikohtaisia eroja minkälaista kärryä saa vetää. Usein edes 750 kg jarrutonta kärryä ei saa vetää vaan se on rajattu alemmaksi.

Peräkärryn vetäminen hybridillä tai sähköautolla

Yleinen käsitys on, ettei sähköautolla tai hybidillä saisi vetää kärryä ollenkaan. Sähköteknologialla sinänsä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Kyse on enemmän miten valmistaja on suunnitellut auton rungon, voimansiirron tai sähkömoottorin ja akuston lämpenemiseen liittyvät ilmiöt vetämiseen soveltuvaksi.

Esimerkiksi Tesla X täysin sähköautona mahdollistaa Kuitenkin 2250kg painoisen kärryn vetämisen ja ladattava hybridi Range Rover P400e jopa 2500kg. Vastaavasti Passat GTE ladattavana hybridinä mahdollistaa myös 1600kg vetomassan. Hybridi Corolla mahdollistaa 450kg jarruttoman ja 750kg jarrullisen kärryn vetämisen. Jännästi Ford Mondeo Hybridin ilmoitettu vetomassa on 0kg.

Jos jarruttoman kärryn kokonaismassa saa olla enintään 450kg, ja jos pienen kärryn omamassa on 160kg, mahtuu kyytiin vajaa kolmesataa kiloa tavaraa. Tämä vastaa kuitenkin esimerkiksi kärryllistä haravointijätettä. Ja tietty pyörätelinettä on hyvä viedä. 750 kg jarrulinen kärry ei ole siis kovin ihmeellinen. Mutta sillä saa rakennettua vaikka asuntovaunun!

Autoa valittaessa kannattaa varmistaa että koukun saa asentaa jos vähääkään ajattelee kuljettavansa pyörätelinettä, tai lehtikuormaa.

Perävaunun kytkeminen

Perävaunu kytketään ajoneuvon vetokuulaan. Vetoaisassa olevassa kuulakytkimessä on lukitussalpa, joka loksahtaa kun kärryn asettaa riuskasti vetokoukkuun. Varmista, ettei kärry irtoa kuulasta. Jos se ei käsin siitä lähde, ei se lähde muutenkaan.

Jos sinulla on jarrullinen kärry, kytke aisalla oleva vaijeri vetokuulan yhteydessä olevaan lenkkiin tai ainakin kierrä se vetokoukun ympäri. Jos sattuisi käymään niin ikävästi, että kärry irtoaisi autosta, nykäisee vaijeri kärryn jarrut päälle.

Kytke peräkärryn pistoke vetoauton pistorasiaan. Huomioi, että näitäkin on kahta eri mallia – perinteisempi 7 napainen ja uudempi 13 napainen. Osassa tehdasasenteisia koukkuja tulee 13 napainen liitin mukana. Niihin onneksi saa kympillä adapterin.

Aina välillä kuulee auton perässä kärryn joka vikisee ja nitisee tosi kovaäänisesti. Kun vetokuulan päälle sivelöi vaseliinia tai esim. ruiskuttaa paksua polkupyörän ketjurasvaa, vikinä poistuu. Helpolla kärry hiljaiseksi.

Kuormaaminen

Kuormaa kärry siten, että paino on lähinnä akselin päällä, mieluummin enemmän asian päälle, kuin takapainoiseksi. Jos kärryn kuormaa liikaaetupainotteisesti, painaa se auton takapäätä alaspäin, eli keventää auton etupäätä ja heikentää pitoa eturenkailta. Jos taas kuormaat kärryn takapainoisesti, nostaa kärry auton takapäätä ja heikentää takarenkaiden pitoa.

Kuorma pitää sitoa niin, ettei se pääse putoamaan, eikä varisemaan tielle haitaten muuta liikennettä. Vaikka olisi kuomullinen kärry, on kuorma sidottava vahvasti. Kuorma ei saa liikkua sidottuna ollenkaan. Kuorman kiinnityksen tulee kestää koko kuorman painon eteenpäin ja puolet kuorman painosta sivulle ja taaksepäin.

Kuorma ei saa ylittää peräkärryn laitoja, ellei kyseessä ole veneen kuljetus. Eteenpäin kuorma saa ylittää kärryn vain metrin verran ja taaksepäin kaksi. Kuitenkin jo metrin ylitys pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeällä punaisella valolla. 

Kärryn kanssa ajaminen

Suurin sallittu nopeus

1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain mukaan kevytperävaunuyhdistelmien suurin sallittu nopeus nousi 80 km/h:sta 100 km/h:iin. Muutos koskee henkilö- ja pakettiautoa, johon on kytketty luokittelumassaltaan enintään 750 kilogramman painoinen perävaunu.

O2 -luokan, eli jarrullisilla max 3500kg, perävaunuilla maksimi nopeus on edelleen 80km/h.

Rajoitukset koskee myös moottoriteitä. Ja myös silloin kun peräkärry on tyhjä.

Jarruttaminen kärryn kanssa

Mitä jos kärry kääntyy mutkassa tai hidastaessa sivulle? Kärryn vikuroinnin voi rauhoittaa nostamalla vauhtia hetkellisesti. Kärry ikään kuin pitää vetää rauhalliseksi, jonka jälkeen lasketaan nopeus takaisin omaan ajonopeuteen.

Miten peräkärryn jarrut toimivat?

Jarrullisessa perävaunussa usein on nk. työntöjarru. Yhdistelmää hidastaessa kärryn massa työntää kärryä autoonpäin. Vetoaisalla oleva työntöjarru hyödyntää tätä liikettä käyttääkseen jarruja. Oikein säädettynä jarrullisen perävaunun peruuttaminen onnistuu vaikka ylämäkeen.

Toki jos tekee äkkinäisiä liikkeitä suuntaan tai toiseen saa kärryn toimimaan kuten ei haluaisi. Yhdellä reissulla näin ison yhdistelmän linkussa jyrkässä alamäessä. Asuntovaunu isoimmasta päästä ja tehokas neliveto jenkki-avolava vetoautona. Kevyestihän se kärry perässä tulee, mutta jarrutusjäljistä päätellen lieneekö sitten nopeutta pudotettu alamäessä liian nopeasti, jolla kärry oli saatu rinnalle. Hyvä ettei tullut silloin ketään vastaan.

Erityisesti rapakon takana on kärryissä käytössä myös sähköisiä jarruja, jotka toimivat jarruvalojen kanssa yhdessä. Niitä on myös meilläkin, mutta ovat harvinaisempia. Jommankumman paremmuudesta ei minulla ole kokemusta. Amerikkalaisten yhteistyökumppaneideni mukaan sähköjarrut ovat siellä täysin normaali-asia.

Peruuttaminen

Kärryä peruutetaan peileistä. Säädä peilit niin, että näet kärryn pyörät. Tai käännä pelit ainakin peruutettaessa niin.

Suoraan peruutettaessa korjaa kääntämällä rattia samalle puolelle kuin kärry kääntyy. Pidä liikkeet pieninä äläkä anna kärryn kääntyä liikaa. Itsestään se ei korjaa haluamaasi ajolinjaa. Videolla näkyy myös, miten ratin isompi kääntö vaikuttaa kärryn käyttäytymiseen.

Peräkärryn peruuttaminen suoraan

Kun peruutat kulmaan, esimerkiksi tieltä pihalle, käännä rattia ensin hetkellisesti vastakkaiseen suuntaan, jotta saat kärryn kääntymään. Suorista ratti ja käännä sitä kärryn suuntaan, jotta kärry ei mene ”linkkuun”. Peruutettaessa ei rattia tarvitse paljoa kääntää, jotta kärry jo muuttaa suuntaa. Maltti on valttia tässäkin.

Perävaunun peruuttaminen kulman taakse

Kärryllä peruuttamista ei tarvitse jännittää. Välillä voi mennä aivo solmuun, kun pitääkin kääntää rattia eri suuntaan kuin ilman kärryä. Logiikan oppii nopeasti. Ja tosiaan muistaa, että kärry ei itsellään tee mitään. Eli jos näyttää, että se menee linkkuun – pysähdy ja aja vähän eteenpäin palataksesi alkutilaan. Ja pidä ratin kääntäminen maltillisena. Aloita pienellä liikkeellä ja opi miten kärry käyttäytyy.

Ja kyllä – on ok käydä välillä ulkona autosta katsomassa mitä siellä kärryn takana on!

Ääritilanteessa

Moottori -lehti testasi kevytperävaunujen äärikäyttätymistä. Kaikki eivät kestäneet kuormaa. Lue heidän jutusta täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *