Volkswagen Passat Variant GTE

Halusin koeajaa ensimmäiseksi hybridiksi Toyota Corollan. Toyotalla on maailman pisimpään kokemusta kaupallisesta toiminnasta hybridiautojen kanssa. Mutta miten maailman insinöörijätti ja ehkä arvostetuin autonvalmistajamaa, Saksa, vastaa tähän? Volkswagenilta meni yli kymmenen vuotta tuoda sähköistetylle segmentille vaihtoehtoja. Kokeiluja on ollut jo vuodesta 2012, mutta laajempaan tuotantoon VW-Groupilta tuli mallivuodeksi 2016 samantein jopa 9 erilaista plugin-sähköistettyä autoa, joissa se hyödynsikin monia merkkejään; Volkswagen, Audi ja Porsche. (Wikipedia: Volkswagen Plug-in electric vehicles)

Uusi Passat

Passat Variant GTE 2019

Minun on pitkään pitänyt hakea Volkkari koeajoon. Vähän on ollut saamattomuutta, mutta myös ennakko-asenne DSG:n pilaamasta sähköajamisesta. Golfin GTE:stä ei ole saatavilla farmaria, joten katseen kohdistuvat Passattiin. Passatista tuli facelift malli vuonna 2019. Kasvojenkohotuksen yhteydessä Passattia on päivitetty kosmetiikan lisäksi lähinnä nykyaikaisemmilla ajovavustimilla, lisävarusteisilla matrix-valoilla ja uudemmalla infotainment järjestelmällä. GTE:n osalta akun sisältö on energiatehokkaampi (13kWh), eli toimintamatka on aiempaa pidempi.

Olin kuitenkin ajatellut ottaa Passatin kokeiluun, kun se kerran oli uudistettukin. Kun ajankohta minulle oli oiva loppuvuodesta, niin täällä Pirkanmaalla niitä ei ollutkaan koeajettavissa. 

Ennen faceliftiä

Tässä joulun välipäivinä halusin kuitenkin tutustua aiheeseen ja kävin kokeilemassa käytettyä yksilöä. Kuvissa näkyvä auto on 2016 vuosimallia jolla oli ajettu noin. 140 000 km. Voimalinjasto on akun kokoa ja mahdollisia ohjelmallisia viilauksia lukuunottamatta yhteneväinen facelift-mallin kanssa. 

Vanhemmassa mallissa akusto on kooltaan 9,9 kWh. Maksimi toimintamatka sähköllä on 50 km ja on tietty teoreettinen. Käytännössä 30 km kieppeillä liikutaan, riippuen kelistä ja ajotavasta, vaikka on sillä interwebin mukaan yli 40 km:kin päästy. Kun sähkö loppuu pääsee matkaa jatkamaan bensalla. Passatissa on 50 litran polttoainesäiliö, joten kokonaistoimintamatka on 1 000 km paikkeilla.

Yhteistehoa Passat GTE tarjoaa 160 kW (218 hv) ja 400 Nm maksimiväännön. Näillä tehoilla ja varsinkin molempien moottorien yhteiskäytössä auto tarjoaa sangen riuskan suorituskyvyn.

Passat GTE ajossa

Koeajopäivänä oli kuiva pikkupakkanen. Autoa oli säilytetty pihalla, joten se on aika luminen. Sitä oli kuitenkin ajettu aikaisemmin sinä päivänä, joten ihan kylmästä ei tarvinnut lähteä. Tosin sen verran aikaa oli kulunut, että sisätilat olivat ihan kylmät. Auto napista ”käyntiin”. Mittaristoon syttyy valot ja Ready-teksti. Penkinlämmittimet ja takalasin lämmitin päälle ja vaihteisto D/B asentoon. D on normaali ajovaihde ja B on regeneroiva ajovaihde, eli aina kun jalan nostaa kaasulta auto lataa tehokkaammin akkuja.

Mittaristo näyttää, että sähköllä ajaisi 5km. Varsinaista sähköajoa ei juuri päästä testaamaan. Liikkeelle kuitenkin lähdetään sähköllä. Passat lähtee liikkeelle aina sähköajotilassa, ellei tietty akku ole aivan tyhjä tai ulkolämpötila ole alle -10°C.

Mä olen kyllä myyty sähköllä lähtemiseen. Se on jotenkin ihan maagista, kuten Corollankin koeajossa kirjoitin. Itselläni oli suuria ennakko-odotuksia, että DSG pilaisi tämän hienon kokemuksen. Vanhemmat DSG laatikot hieman empivät kytkimen käyttöä lähdettäessä, eikä se näissä koeajoauton ikäisissä uudemmissa 7 pykäläisissäkään DSG:ssä kokonaan ole poistunut. Suuri yllätys olikin, kun GTE:ssä ei sellaisesta ollut tietoakaan. Se vain lähtee tasaisesti sähkömoottorilla liikkeelle. 

Volkswagen onkin tehnyt Hybridi-käyttöön oman DSG-vaihteiston, jossa sähkömoottori on sisäänrakennettuna. Ja laatikossa onkin muista poiketen kolme kytkintä. Kaksi niistä toimii kuten muissakin 6 pykäläisissä suorakytkentälaatikoissa, mutta kolmas erottaa polttomoottorin voimansiirrosta, joten sen myötä autoa voi ajaa joko pelkällä sähköllä, pelkällä polttomoottorilla, tai näiden yhdistelmällä. Ja kaikki tämä tapahtuu täysin huomaamattomasti. Moottorin käynnistymistä ei tunne eikä kuule. Aikani luulin seuraavani polttomoottorin toimintaa mittaristosta, kunnes huomasin seuraavani väärää mittaria 😄 Niin huomaamatonta se oli.

Passat GTE liikkuu muutenkin todella hiljaisesti, vaikka polttomoottori olisikin käynnissä. Edes kaasun kick-down käyttö ja auton Boost-tilaan siirtyminen (joka GTE-ajotilan mukaisesti ottaa kaiken irti molemmista voimalähteistä) ei aiheuttanut merkille pantavaa äänen muutosta. GTE moodissa luodaan kabiniin keinotekoisesti murteita moottorisoundeja.

Autossa ei ollut säädettäviä iskunvaimentia (DCC) vaan vakioalusta. Vielä kilometrejä kertyneenäkin alusta kantoi hienosti ja vakaasti, eikä mitään kolinoita kuulunut. Tosin tänä päivänä tämän hintaluokan autossa ei pitäisikään. Jos sellaisia kuuluu, on auton ylläpito ollut toissijaista. Auto oli suuntavakaa ja jämpti. Toiset koeajoraportit herjaavat yleisesti hybriditekniikan tuomia lisäpainoa autoissa ja että auto menettää terävimmän otteensa ajettavuudessa. Itse koen pienen lisäpainon tai yleisesti auton ison massa (kuten entisessä autossani omassa Insigniassa) vain ajoa rauhoittavana elementtinä. Ei näillä ratapäiville mennä, eikä joka mutkatiellä viitsi kanttailla auton äärirajoilla. Eli sen puolesta ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Sisätilat

Sisätilat ovat samanlaiset kuin normaalissakin Passatissa. Mittaristossa on hieman eroa sähköllä ajamisen mittareilla ja vaihteenvalitsimen vierestä löytyy GTE, eli sporttiajotila, joka hyödyntää sekä polttomoottorin, että sähkömoottorin täydet annit, sekä täysi sähköajotila, E-Mode. Lisäksi sinisiä tikkauksia ja valoraitoja.

GTE on hyvin varustettu jo vakionakin. Varustelu vastaa Highlineä lisättynä muutamilla sähköilyyn ja kommunikointiin liittyvillä varusteilla. Autoon saa siis kännykällä yhteyden josta voi ohjata ja tarkkailla muun muassa latauksen tilaa.

GTE:n voi esilämmittää sähköllä. Kännykällä saa ajastuksen päälle, jolloin auto käyttää joko akkuja tai sitten valtakunnan voimaverkostoa, jos auto on latautumassa. Lisävarusteena Passattiin saa Webaston tekemän polttoainelämmittimen. Se on tehokkaampi lämmittämään kuin sähkö ja se lämmittää myös polttomoottorin. Kun pakkasella auto bensakoneen käynnistää kylmästä, niin ekoteko jää siinäkohtaa vähäiseksi. Sähköä voisi hyödyntää plussan puolella olevissa keleissä erityisesti kun auton on latauksessa. Niin ja kännykän etäohjauksella tietty saa kesällä viilennyksen päälle. Webaston integrointi on kuitenkin toteutettu niin, että sitä ei voi käyttää ajon aikana, ainoastaan kun auto ei ole ajo-tilassa. Webastoa ei pääse ohjaamaan We-Connect mobiili sovelluksesta.

Akut eivät vie tilaa käytännön tavaratilalta vaikka litramäärä olisi normi-versiota pienempi. Litroihin lasketaan myös kannen alapuolinen tila, mutta aika harvoin sitä tulee käytettyä päivittäin. Polttoainesäiliö on hybridimallissa siirtynyt takakontin pohjan alle, mutta ei sieltäkään vie koko tilaa.

Passatista on iso tavaratila ilman mitään kynnyksiä kontissa ja tavarankuljetustilaa saa paljon lisää peräkärryllä. Huolimatta sähköistetystä voimalinjasta Passat GTE:llä saa vetää täyttä 750 kg jarrutonta ja jopa 1600kg jarrullista kärryä. Tällainen voikin olla jo iso seitsemän ja puolimetrinen asuntovaunu jossa kunnon vuodetilat neljälle aikuiselle! 

Sähkönkulutus

Koajoautossa akusto oli ajon alussa tyhjähkö, joten Passattia tuli ajeltua Hybrid-ajotilassa. Käytännössä auto vastasi nyt itselataavaa hybridiä ja sähköä otettiin talteen aina hidastuksissa. Regenerointi on toteutettu myöskin erittäin hienosti. Auto ei hidastunut liian nopeasti. Ilmeisesti tässä on yleisesti tapahtunut kehitystä. Ainakin paljon vanhemman Opel Amperan regenerointi oli tosi äkäistä. Se oli kyllä säädettävissä, mutta tiukin tila ei ollut mukava käyttää. Passatilla ei jarruun juuri tarvinnut koskea. Ja oma auto tuntui rullaavan aina ihan loputtomasti koeajon jälkeen.

Koeajoreitti oli sama kuin Corollalla, maalaistietä, 70km/h nopeusrajoitus, pieniä mäkiä ja mutkia. Vaikka akku oli lähtiessä aika tyhjä, Passat kehui, että koeajomatkasta 36% olisi ajettu pelkällä sähköllä 😳. Viimeiset kilsat kokeiltiin kaupunkiajossa täydessä sähkötilassa. Parkkipaikalle kaartaessa auto näytti edelleen 5 km ajomatkaa jäljellä. Eräällä GTE käyttäjällä kulutus on arkiajossa pyörinyt vajaan 10 kWh luokkaa ja pitkän ajan bensankulutus alle viittä litraa. Mutta nämä tietty rippuvat täysin ajotyylistä, reiteistä ja latausmääristä. Koeajossa polttoaineen kulutus minulla oli 5.6 litraa. Tämä noin -7°C pakkasessa. Samaan tulokseen Corolla pääsi kesällä. 

Passat GTE energianäyttö

Energian kulutusta, regenerointia, eri moottoreiden toimintaa jne. voi seurata keskusnäytöltä graafisempana. GTE:ssä on etäyhteysmahdollisuus vakiona, jolloin mm. kulutustietoihin pääsee käsiksi myös omalla kännykällä.

Tekniset tiedot (2015)

Moottorit: 1.4 TSI: 115 kW (150 hv) /250 Nm; Sähkömoottori: 85 kW (116 hv) / 330 Nm; yhteisteho: 160 kW (218 hv) ja 400 Nm

Vaihteisto: 6-vaihteinen DSG

Akuston kapasiteetti: 9,9 kWh

Suorituskyky: 0-100 km/h: 7,6 s, Huippunopeus: 225 km/h

Kulutus: Yhdistetty: 1,7 l/100km

CO2-päästöt: 38 g / 100 km

Mitat (mm): P 4767, L 1832, K 1477, Omamassa 1660 kg, tavaratila: 483 L, polttoainesäiliö 50 L

Hinta: Variant GTE alk. 49 828,44 €, Koeajoauto: n. 25 000 €

Lue lisää: www.volkswagen.fi

Loppupäätelmä

Passat GTE on erittäin tasapainoinen kokonaisuus. Se on tilava, hiljainen ja mukava. Akusto riittää moneen päivittäiseen ajotilanteeseen erityisesti jos sitä pääsee lataamaan helposti ajojen välissä. Ja facelift mallissa akuston koko ja siten toimintamatka on entisestään kasvanut. 

Passat olikin erittäin iloinen yllätys. GTE:n yhteydessä ei mediassa ole juuri herjattu volkkarismeistä ja sähköistyminen on tehnyt vain hyvää DSG laatikon kompuroinnille.

Onko sinulla Passat GTE? Mitkä ovat sinun kokemuksesi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *