Tesla Model S uudistuu

Tesla Model S julkaistiin vuonna 2012. Elinkaaren aikana on tehty yksi isompi kasvojen kohotus, vuonna 2016, joka keskittyi lähinnä puskureihin. Akkupaketin kokoa on vuosien saatossa kasvatettu sieltä 40kWh koosta aina 100kWh. Aluksi autoa sai ainoastaan takavetoisena ja neliveto tuli kahden moottorin myötä mukaan tarjontaan. Nyt vuonna 2021 tulee uusi malli.

Vai onko tämä kuitenkin vain vähän suurempi Facelift? Ulkoa auto on edelleen melkein samanlainen. Pieniä muutoksia puskureihin ja yksityiskohtiin. Sisältä muutokset ovat isompia ja sähköpuolellakin muutoksia tapahtuu paljon, mutta auton peruskonstruktio säilyy ennallaan. Mallien uudet nimet ovat Long Range sekä Plaid, ja ovat tulossa Suomeen vasta syksyllä. Plaid+ tulee vuoden 2021 loppupuolella. Mutta pääseekö Tesla Model S Performance:lla jyvälle mistä autossa on kyse? Lähdetäänpä kokeilemaan!

Teslan Model S Performance

Valkoinen Model S, tummalla lasikatolla varustettuna, kaartaa meidän pihaan. Auto on komea ilmestys, mielestäni oikeasti hyvän näköinen auto. Uuden mallin päivitetyt puskurit sekä kromiyksityiskohtien muuttuminen mattamustiksi tulevat parantamaan tätä tuntemusta entisestään. Auto on mitoiltaan aika iso, pituutta on noin 5 metriä ja leveyttä kaksi metriä. Vertailun vuoksi E-sarjan Mercedes-Benz on saman kokoinen. 

Ulkopuolella ovenkahvat tulevat esiin, kun niitä koskettaa tai lähestyy autoa. Tämä oli uutta aikoinaan ja alkavat pikkuhiljaa yleistyä muuallakin, kuten Aston Martineissa ja Mercedes-Benzin S-sarjassa. Sisäpuolella ovenkahvat mukailevat Model 3:sta, eli nappi avaa oven raolleen. Uudessa mallissa auton avain muuttuu myös Model 3:sta tutuksi pääasiassa matkapuhelimella toimivaksi. Mukana tulee myös luottokorttikokoinen ”avain”.

Kojelauta 

Sisään istuessa huomio kiinnittyy kojetauluun. Verrattuna Model 3:een, vanhan Model S:n kojelauta on hyvä kompromissi perinteistä ja tulevaisuuden autoa. Uudessa Model S/X malleissa kojelauta kokee ison muutoksen. Se tulee mukailemaan enemmän muotoilua, joka julkistettiin Model 3:n yhteydessä. Keskinäyttö on edelleen 17”, eli pari tuumaa Model 3:sta isompi, eikä siitä lohkaista osaa nopeus- yms. mittaristolle. Näyttö muuttuu horisontaaliseksi, kuin televisio, joka on parempi autonomisen ajamisen aikaja ajatellen, kun mediankulutus autossa tulee kasvamaan. Ilmastoinnin suuttimet  muuttuvat myös Model 3:n tyylisiksi.

Model S:ssä tulee edelleen olemaan erillinen mittaristo kuljettajan edessä. Mittaristo näyttää selkeästi ja tarkasti ajossa tarvittavaa tietoa, nopeudet, auton havainnot tiestöstä, etäisyydet muihin autoilijoihin jne. Ei liikaa infoa, mutta perus nopeutta huomattavasti enemmän. Hyvä, että tämä säilyy edelleen uudessakin mallissa.

Ratti

Ratti on miellyttävän paksu. Yksi normiautojen paksuimmista, mitä eteen on tullut. Nahkapäällyste ei ole liian liukas. Nämä ovatkin mahdollisesti viime hetket ajaa Model S ja X:ää perinteisellä ratilla. Se nimittäin tulee muuttumaan merkittävästi. Ja merkittävästi kaikkiin muihin autoihin verrattuna! On juuri totuttu, ettei ratti ole alareunasta enää pyöreä, mutta että siitä puuttuisi puolet?! Enää ei lepuuteta kättä  ja ratin yläosalla ja roikuta muka-rennosti ratin takana.

Ferrari Roma

Vielä isompi muutos tulee siinä, että autossa ei ole enää vilkku- eikä lasinpyyhkimienviiksiä. Ne siirtyvät napeiksi rattiin. Näitä toteutuksia on ennen nähty urheiluautoissa kuten Ferrarissa, mutta eivät ole yleistyneet. Onkohan tämä asia mikä tulee lihasmuistista ja on vaikea omaksua? Toisaalta, Pyyhkijänviiksestäkin on nähty eri variaatioita. Aikoinaan Mercedes-Benzin toteutusta haukuttiiin. Mersu siirsi tuulilasinpyyhinten kontrollin vasemmalle puolelle vilkkuviikseen. No, Tesla on käyttänyt Model S ja X malleissa Mersun vilkkuviikseä nyt kohta viimeiset 8 vuotta, eikä se kenellekään ongelma ole ollut. Ja jonnet ei muista, että Peugeotilla ja Citroenilla merkinantotorvi oli -90 luvulla vilkkuviiksen päässä.

Vaihteenvalitsin

Kolmas mielenkiintoinen muutos on vaihteen valitsin. Jenkkiautoissa on ollut kautta aikain rattivaihteita, eikä siinä mielessä Model S:ään Mersulta lainaama vaihteen valitsin oikeana viiksenä ollut ihmeellinen juttu. Uudistetuissa Model S ja X malleissa sekin poistuu. Ja millä tavalla! Auto hyödyntää kaikkia antureitaan ja karttatietoa tunnistamaan tarviiko ajaa eteenpäin vai peruuttaa! Eli periaatteessa kuljettaja ei varsinaisesti valitse itse ajosuuntaa enää ollenkaan. Ajosuunta vaihtuu, kun kuljettaja painaa jarrua. 😳 Saas nähä jääkö tuotantoversioon. Toki Teslan mukaan mahdollisesti hätävilkkukatkaisijan yhteyteen yhteyteen keskikonsolissa tulee kosketusnäppäimet P, R, N ja D ohjaukselle. Elon Musk twiittasi, että automatiikan voisi ohittaa myös keskinäytöltä. Liekö nuo tarkoittavan samaa asiaa.

Penkit

Penkit ovat hyvän kokoiset, niissä istuu mielellään. Vasta pidempi käyttö osoittaisi miten kiinteät pääntuet tulevat toimimaan. Itse pidän mahdollisuudesta säätää pääntuen etäisyyttä, joskus on kiva, että se on kauempana päästä, pitemmillä maantie taipaleilla taas lähempänä ja siihen on mukava nojailla. Kiinteä tuki ei anna näitä mukautumismahdollisuuksia.

Takanäkymä on Model S:ssä yhtä olematon kuin muissakin Teslan malleissa, enkä tähän odota muutosta uudistetussakaan versiossa. 

Model S:n takapenkki on todella matala. Siellä ei ole aikuisen mukava istuskella. Uudessa mallissa tulee uudistetut penkit, mutta kun kori itsessään on entisenlainen, ei lisätilaa ole odotettavissa. Tämä on harmi, koska takatilat ovat mielestäni ehdottomasti Model S:n kompastuskivi. Uudessa mallissa esitellään käsinoja vihdoin myös takapenkillä. Nojassa kaksi mukitelinettä sekö kaksi paikkainen langaton puhelimen lautaus. Tässä löytyy isoin ero X:n sisustaan, ei keskinojaa takapenkillä, eikä siten langatonta latausta. Takapenkkien välissä olevalla pienemmän näytön alla kaksi USB-C latauspistoketta.

Tavaratila

Nykyisessä versiossa suurta ihmetystä aiheuttaa pieni hanskalokero ja ovitaskujen puute. Hanskalokeron kehittymisestä en tiedä, mutta uudessa mallissa tulevat ovitaskut kaikkiin oviin. Muissa autoissa ne ovatkin olleet jo kymmeniä vuosia 😜.

Laatuun vaikuttaa toki myös auton suunnittelu, ei pelkästään kokoonpanon jälki. Suunnittelussakin tuntuu amerikkalainen lähestymistapa, jossa vähemmällä käytöllä olevilla asioilla ei ole niin väliä. Kaikki jotka ovat kokeneet USAn kaupunkien clubien ja teattereiden mahtavat julkisivut voivat todeta sen suuren kontrastin mikä nurkan takana olevilla kujilla on. Ne eivät ole vain elokuvien draamaa, vaan on hämmentävää missä kunnossa kaiken näkemät ja pääsevät sivukujat voivat olla.

Teslassa tämä näkyy esimerkiksi takakontissa. Pohjalevy on kevyt irtonainen lipare. Ei vakuuta sadantonnin autossa. Se voisi olla saranoitu ja kaasujousella toimiva, kuten esimerkiksi MB W211 farkussa. Frunk on mainittu pienentyvän entisestään, mutta mahdollisesti lämpöpun takia, kuten Model 3:ssa.

Yleinen laatuvaikutelma nopealla vilkaisulla on ihan ok, ei mitään isoja rakoja saumoissa jne, mutta takapenkillä huomio kiinnittyy iltahämärässä kattoikkunan kautta heijastuviin takasisävalojen johtoihin ja sielunelämään. Taas se viimeistely paikoissa, joihin ei periaatteessa pitäisi nähdä… Uuden mallin laatuvaikutelmasta on paha sanoa mitään. Esim Model 3:n koeajon yhteydessä pohdin mahdollista laadun paranemista, kun tuotanto saadaan käyntiin Kiinassa ja erityisesti Saksassa. Voiko työntekijöiden asenteella saada isoa muutosta laatuun? Model S:n ja X:n tuotannon on todettu jäävän vain USA:han.

Ajossa

Uuden mallin ei ole mainittu tuovan merkittäviä muutoksia alustaan. Voidaan siis olettaa ajettavuuden olevan samantyylisellä tasolla kuin nytkin. Tesla mainitsee toki uudet renkaat, kuvien perusteella Michelinin Pilot Sport 4S:t, jotka toki ovat erittäin hyvät renkaat, mutta en uuden automallin ominaisuuksien parantamista kyllä kumien vaihdolla leuhottelisi.

Jousitus on toteutettu ilmajousin ja se nielee epätasaisuuden hienosti. Ilmajousituksen kompastuskivi on usein pienet terävät, esim asfaltin saumat. Ainakaan tällä koeajolla en mitään häiritsevää huomannut vaan auto hoiti hommansa oikein mallikkasti. Auto on yllättävän hiljainen. Huomattavasti hiljaisempi kuin X ja hiljaisempi kuin 3. Uudessa mallissa esitellään myös aktiivinen melunvaimennus, ANC, joka on tuttu kuulokkeista. Autosta tulee entistä hiljaisempi! Vai sattuiko ajoon vain keskimääräistä parempi yksilö? Kuitataanko ANC:lla huonosta laadusta johtuvat tieäänet ja muut suhinat?

Auto on leppoisa ja mukava ajaa. Kaikki hallintalaitteet ovat käden ulottuvilla ja eikä mikään varsinaisesti häiritse. Mutta ei mikään myöskään erityiseen säväytä. Sellainen passattimainen – hyvä, mutta ei tarjoa mitään elämyksiä. Ja tällä tarkoitan yleistä ajettavuutta, en kiihdyttelyä. Saksalainen nelikko, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, tarjoaa tässä hintaluokassa ajettavuudeltaan huikeasti parempia vaihtoehtoja.

Autopilottia ei tällä koeajolla kokeiltu. Siitä jäi 3:n ja X:n jälkeen niin huonot vibat, että keskityttiin vaan itse ajamaan. Yksityiskohtana mittaristossa vilkkuvista tiedoista, että maalaistien aurauskepit näkyvät oransseina kartioina. Mittaristosn mukaan ajellaan kokoajan tietyömaalla 😄 Merkit vilkkuvat mittaristossa pidemmän päälle turhaan koko matkan häiritsemässä äärinäkökentässä.

Suorituskyky

Arvaa missä kohtaa päivää lappu kävi ekan kerran lattiassa 🙂

Kun puhutaan Teslan suorituskyvystä, puhutaan kiihtyvyydestä. Ja Performance versiossa se on todella rajua! 0-100 km/h rykäisy 2,5 sekuntiin alkaa jo sattua ei puolilla kehoa. Pari ekaa kertaa se oli jännää ja ihmeellistä, mutta myöhemmin ei enää niin kivaa. Huomasin, että täyskaasukiihdytyksessä kaasulta päästi irti aina noin 75 km/h vauhdissa, siihen asti se tuntui vielä ok:lta. Kiihtyvyys itsessään on maagista. Neliveto on toteutettu erinomaisesti, eikä yhtään sutimista eikä vetelyä esiinny kosteallakaan asvaltilla. Jokainen kiihdytys onnistuu.

Kiihdyttely toki syö akkua. Jokaisella täyskaasukiihdytyksellä akun varaustila laski 1%:n. Lisäksi tuo raju kiihdyttely käy renkaiden, vetonivelten sekä puslien päälle aika tavalla. Kaiken kaikkiaan pitemmän päälle kallista hölmön hommaa ja liikenteessä erittäin vaarallistakin. Mutta välillä niin syntisen hauskaa…

Uudistetuttu versio pistää tämänkin uusiksi. Lisätään kolmas moottori ja kokonaistehot yli tuhanteen hevosvoimaan! Plaid:n kiihtyvyys on 2.1s /0-100/kmh! Ei ihan vielä alle 2 sek auto. Plaid+ kerrotaan kiihtyvän vieläkin rajummin 1100 hv:n voimin. Mutta katsotaan mitkä ovat Plaid+ arvot, kun se tulee tuotantoon. USA:ssa uutta Model S:ää mainostetaan alle 2 sek autona, mutta tuossa vaikuttavatkin ne Euroopan arvoihin eroavat 4 km/h (0-60 mph = 0-96 km/h)

Akusto

Tesla ei enää hetkeen ole puhunut akuston kapasiteetista, mutta 100kWh akustosta on tainnut löytyä paras kompromissi. Akkujen koon kasvattamisen sijaan nyt kehityksessä on akkuteknologia. Uudessa mallissa on uusittu akkupaketti jossa on paranneltu muunmuassa  lämmönhallintaa. Tällä päästään tukemaan paremmin nopeaa latausta, sekä mahdollistamaan peräkkäiset kovat kiihdytykset joista kilpailijat ovat Teslaa kritisoineet. Siis sitä, että autolla ei montaa varttimailikiihdytystä tai täyskaasuratakierrosta aja, kun auto menee turvamoodiin jäähdyttelemään. Ihan kiva juttu, mutta ei käytännön merkitystä normaalissa ajossa.

Uudessa akkupaketissa on Long Rangessa ja Plaidissa vanhaa akkuteknologiaa, mutta Plaid+ loppuvuodesta tulee korjaamaan tilanteen. Uuden Long Rangen toimintamatka on 663km, mutta Plaid+:lla uuden akkuteknologian turvin on arvioituvan pääsevän jopa 837km!! Mun Passat GTE sanoo tankki ja akku täynnä n. 700km toimintasäteen.

Yhteenveto

Teslan malleista Model S on alkuperäisyyden lisäksi mielestäni eniten halua herättävä malli. Jos tietty hintapolitiikka jätetään pois. Mielestäni esimerkiksi Model S:ää ja Model 3:sta voi verrata keskenään, kuten vaikka BMW:n 5-sarjaa ja 3-sarjaa – koko on eri, ja 3-sarja on paljon leikkisämpi, kuin mihin isompi 5-sarja taipuu. Kuitenkin Teslan tapauksessa kaikki eri mallit, S, X ja 3, ovat keskenään täysin eri malleja ja tehty kukin ikäänkuin täysin puhtaalta pöydältä.

Silti Model S Performance jätti sellaisen kivan fiiliksen, eniten omistamisen halua herättävän, mutta silti erityisesti hintaluokan huomioiden vähän sellaisen ”meh” fiiliksen. Mutta juuri kun on tähän kehäpäätelmään päässyt Tesla julkaisee uuden version niiden parhaasta mallista. Ainaki kuvissa ja paperilla Model S 2021 herätti taas sen mielenkiinnon haaveautosta. Jos vain ajettavuus toisi edes vähän saksalaisten tyylistä nautintoa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *