Tesla Roadster

Teslan huikea tarina alkoi jo vuonna 2003, kun Martin Eberhard and Marc Tarpenning perustivat Tesla yrityksen Tesla Motors. Elon Musk tuli kuvioihin mukaan vuotta myöhemmin. Tuotekehitystä tehtiin vuosia kunnes vuonna 2008 julkistettiin ensimmäinen kaupallinen versio, Roadster. Roadster oli rakennettu Lotus Elisen koriin, johon Tesla lisäsi itse kehittämänsä sähköisen voimansiirron akkuineen.

Varsinainen itse kokonaan kehittämä malli, Model S, julkaistiin 2012 ja 2015 julkaistiin tila-auto Model X, jossa oli S:n tekniikka. Malleja oli tarkoitus rakentaa pieni sarja erikokoisia malleja. Pääsarjaan tarvittiin myös halvempaan päähän pienempi malli, josta tuli Model 3. Elon Musk halusin mallin olevan Model E, mutta mallimerkintä oli jo varattu Fordin toimesta, mitä he eivät halunneet antaa Teslan käyttöön. Vuonna 2020 julkaistiin vielä Model Y, jota ei vielä ole saatu Suomeen asti. Näin koko malliston nimeksi tuli S3XY. 

Toki Tesla on julkaissut myös toisen generaation Roadsterin, kaiken kestävän avolavan Cybertruckin sekä rekan nupin, Semin. Parissa julkistustilaisuudessa on nähty myös mönkijä, Cyberquad, mutta siitä ei ole käytännössä mitään tietoja.

Teslan strategiassa ei ole pelkästään tehdä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, vaan rakentaa koko ekosysteemi lataamista, niin kotona kuin matkalla, myöden. Tesla rakensin erittäin kattavan latausverkoston, Supercharger-asemat, ja kotiin saa Teslalta myös aurinkopaneelit, erillisinä kuin integroituina kattotiilinä, sekä kotilatausasemat. Teslan akkuteknologiaa voi hyödyntää myös kotona ja toimistoissa, joihin aurinkopaneeleiden energiaa voi tallettaa hyödynnettäväksi myöhemmin.

Mikä tekee Teslasta erilaisen?

Teslaa on tituleerattu teknologia yritykseksi, joka tekee autoja. Heillä onkin erittäin hyvä osaaminen ja kokemus sähköisen voimalinjan tekemisestä, sekä auton hallintalaitteiden tekemisestä uusilla teknologioilla. 

Oman mullistavan käyttöliittymänsä Tesla toi markkinoille Model S:n myötä jo 8 vuotta sitten. Kojelauta on vain yksi 17” näyttö ja vain lain vaatima nappula, eli hätävilkku, löytyy fyysisenä nappulana kojetaulusta.

Perinteisemmät autonvalmistajat eivät ole saaneet kojelautaa yhtä helpoksi käyttää ja selkeäksi ymmärtää. Jos vannoo manuaalisten lämpötilan säätimien nimeen, joko ei ole kokeillut Teslan käyttöliittymää tai kyseisen auton ilmastointiautomatiikka ei pysty pitämään kabiinia halutussa lämpötilassa ikkunat huurtumatta.

Laatu

Mitä taas tulee ajoneuvon kokoonpanon laatuun, sitä Tesla ei taas tunnu oppivan millään. Varsinkin tuotannon alkuvaiheessa jokaisella mallilla on ollut laatuongelmansa. Hämmentävimpinä Model 3:sta irtosi takapuskuri, jos ajoi isompaan vesilätäkköön ja asiakkaat ovat jopa peruuttaneet Model Y:n tilauksia, johtuen laatuongelmista. Edelleen Teslassa ei saumat ole ihan suorassa, eikä yksityiskohtia loppuu nasti mietitty.

Eli peli ei ole vielä pelattu kumpaankaan suuntaan (perinteiset autonvalmistajat vs. Tesla). 

OTA päivitys, Autopilot, koneoppiminen

Teslassa on nykyaikaisempi puoli, mitä muut valmistajat ovat ottaneet osittain käyttöön vasta tänä vuonna. Teslaa pystyy päivittämään kotona verkon yli kuten kännykkää tai älytelevisiota. (OTA = Over The Air, eli ilman kytkettäviä johtoja huollosta tai edes kotona). Päivitysten yhteydessä saadaan tietenkin käyttöliittymien virhekorjauksia, mutta myös uusia ominaisuuksia turva-varusteisiin, kuten Autopilottiin, sekä optimointia akun käyttöön tai auton tehoihin. Ohjelmistopäivityksellä siis saadaan enemmän toimintamatkaa ja esimerkiksi parempaa kiihtyvyyttä. 

Tesla on panostanut paljon myös itsenäiseen ajamiseen ominaisuudellaan, jota he kutsuvat nimellä Autopilot. Teslat on varustettu jopa kahdeksalla kameralla sekä 12:sta ultraäänitutkalla, jotka havainnoivat ympäristöä. Kirjoitin aikaisemmin älykkäistä valoista, AFS, jotka tarvitsevat yhden kameran toimiakseen. Kahdeksalla kameralla tekeekin sitten jo aika paljon enemmän. Tesla nojaa vahvasti siis kamerateknologiaan autopilotin yhteydessä. Saksalaiset valmistajat ovat ottaneet avuksi myös Lidar-, eli lasertutkan, joka ei ole niin ronkeli likaantuville kameran linsseille, kuten koeajoraporteista voidaan huomata.

Autopilot hyödyntää kuitenkin koneoppimista ja osaa oppia käytön aikana liikenteestä ja kuljettajan toimista. Ja mikä hienointa, koska Teslat ovat koko ajan kiinni internetissä, ne lähettävät kaiken oppimansa Teslalle ja jokainen auto lataa muiden oppimat omaan autoon. Eli kun jostain liikennetilanteessa opitaan toisella puolella maapalloa, niin hetken päästä autot täällä Suomessakin osaavat luovia tilanteen läpi.

Toimintamatka ja lataaminen

Muihin sähköauton valmistajiin verrattuna Teslan toimintamatkat ovat olleet aivan omaa luokkaansa. Noin 500km toimintamatka on Teslalla ollut pitkään kesäolosuhteissa normaalia. Ensimmäiset Model S:n 60kWh akut takasivat yli 300km ja 85kWh yli 400km toimintamatkan. Nykyinen 100kWh akku takaa uusimmalla ohjelmistopäivityksellä jopa 652km toimintamatkan (WLTP). Nyt jo julkaistu ja varattavissa oleva Model S Plaid, joka on näillä näkymin saatavilla vuoden 2021 loppupuolella, on arvioitu pääsevän yli 840km yhdellä latauksella. Se on muuten paljon se. 

Uusimmat muiden valmistamat sähköautot lupaavat esimerkiksi:

AutoToimintamatka
Volkswagen ID.3 Tour542 km
Hyundai Kona Electric484 km
Jaguar i-Pace470 km
Porsche Taycan 4S463 km
Mercedes Benz EQC417 km
Audi eTron411 km
Tilanne 2H/2020

Lataaminen on pitkään ollut Teslalla muita kehittyneempää. Tesla ei laskenut muiden rakentamien latausverkostojen varaan vaan lähti rohkeasti rakentamaan Supercharger asemia itse. Näitä pikalatausasemia on ympäri maailmaa jo yli 2000, joissa on yhteensä yli 20 000 latauspaikkaa. Suomessakin on näitä asemia jutun kirjoitushetkellä 11 ja rakenteilla 5 kappaletta. Kotona lataaminen on tottakai mahdollista, mutta latausasemallakin ison akun lataaminen kestää pitkän aikaa. Päivän ajojen jälkeen yleensä akun kuitenkin saa täyteen ennen aamun ajoja.

Yleisvaikutelma

Tesla on valinnut muotoilukielekseen hyvin yksinkertaisen. Model S on mielestäni kaikista hienoin malli, niin ulkoa kuin sisältäkin. Model 3 on sisältä äärimmäisen pelkistetty. Ehkä jo liiankin pelkistetty. Model X:n automaattiset ovet ovat taas jo turhaa kikkailua ja Y:stä ei tiedä vielä mitään.

Tesla ei ole halvimmillaankaan mikään halpa auto. Hinnat lähtevät Model 3:n karvan alle 50 000 eurosta ja päättyvät Model S Plaidin hyvin varustellun version n. 160 000 euroon. 

Kokoonpanon laatu ei valitettavasti ole ihan hinnan mukaista. Samoin ajo-ominaisuudet. Ne ovat hyvät, muttei erinomaiset, mitä tämän hintaisessa autossa jo olettaisi olevan. Vähän semmoiset ihan ok volkkarimaiset. Samaan hintaan saa kyllä selkeästi mukavampia tai dynaamisempia, urheilullisempia tai vaikka kaikkia ominaisuuksia omaavia autoja ajaa. Tosin sitten mukaan astuu bensakone, ainakin vielä jonkin aikaa.

Teslan avut tulevatkin muualta. Suorituskyky on aivan käsittämätön. Neliveto toimii kuin unelma. Voimansiirto on täysin viiveetön, eikä sattuneesta syystä nyi yhtään – Tesloissa kun ei ole yhtään vaihteita mitä vaihtaa. Mennään vain eteenpäin tai taaksepäin. Käytettävyys on vuosikymmeniä edellä eikä muotoilukaan ole hassumman näköistä.

Teslan omistaja ei välttämättä olekaan perinteinen petrol head, jonka suonissa virtaa bensa ja joille autoa käynnistäessä pitää kuulua kunnon murahdus ja kaasua painettaessa metallisen kireä ääni, joka houkuttelee ensin katsomaan konepellin alle ja sitten kutittamaan kaasupoljinta. Tesla ei tarjoa mitään tällaista. Tesla on edelleen se iPhone perinteisten näppäinpuhelinten joukossa.

Vuosien varrella sosiaalista mediaa seuraten Teslan käyttäjissä on myös paljon sellaisia, joilla ei aikaisemmin tai hetkeen ole ollut omaa autoa. Autoilu ei ole ollut heidän juttunsa, mutta Tesla on tarjonnut heille ihan uuden näkökulman yksityisautoiluun. Tesla on ihan normaali auto, mutta silti erilainen joka tuntuu raikkaalta ja jopa vähän futuristiselta.

Koeajot

Kävin koeajamassa kaikki kolme Suomesta saatavaa mallia. Koeajot ja mielipiteeni yksilöistä on kohta saatavilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *