Auttaako hybridi tekniikka pitkällä matkalla?

Read Time1 Minute, 22 Second

Työmatka siintää Nokialta kohti Oulua. Tallista valikoitui alle Volkswagen Passat GTE bensa-hybridi. Akut on täynnä ja niillä ajaisi noin 31 km. Matkaa kuitenkin on yhteensä reilut 1 000 km, joten lähdetäänpä hybridi ajotilassa matkaaan ja katsotaan mitä sillä sähköllä saadaan aikaan maantiellä.

Keli on lähtiessä talvinen -5°C, mutta laskee nopeasti. Käytännössä koko menomatkan lämpoötila on -17°C – -12°C välillä.

Oulussa

Matkalla ei tarvinnut pysähtyä kuin kerran vessaan. Ouluun olin tulossa syömään, joten sitä varten ei tarvinnut pysähtyä.

🤔 Odotin kyllä enemmän sähköajoa. Toisaalta mennessä oli kyllä kylmä keli. Passat GTE ei tykkää puhtaasta sähköajosta alle -10’C, niin olikohan sillä vaikutusta… Illaksi kotiin. Katsotaanpa miten muuttuu, kun keli on lämpöisempi, vastatuuli ja sataa lunta 😄 🌨💨

B/D ajotila huomioita

Nyt kun päivässä istuu melkein 12,5 tuntia autossa, on tullut tutkailtua monen moista 😊. Sellaisen havainnon tein, että Passatti B-moodissa ja hybridi-tilassa tuntuu kuin jarruttaisi koko ajan. D-moodissa meno on paljon rennompaa. Kuitenkaan tämä ei näy kulutuksessa, ei sähkön, eikä bensan, mitenkään. Samaa ilmiötä ei ole kun ajaa pelkällä sähköllä. 🧐

Paluumatka

Takaisinpäin pääsi lumi ja ohittelut 😇 rokottamaan kulutusta. Varsinkin alkumatkasta kului bensaa enemmän, kuin mennessä. Mutta kun akut olivat edelleen täynnä kokeilin vaihtaa täyssähköön aina kun nopeusrajoitus oli alle 80km/h ja vähän muutenkin. Tulokset näkyy hyvin Tankkauksesta alkaen -ruudussa.

Ottaen huomioon, että diesel Insignia vei Rukan reissulla 5 litraa, ei 5,4 tehokkaalta bensa-koneelta ole enää paha tulos. Ja sähköä jäi edelleen neljäsosa akkua, joten sitä olisi voinut käyttää reilumminkin.

Mitä mieltä sinä olet aiheesta?

%d bloggaajaa tykkää tästä: