Kehitys kehittyy, kuten sanotaan. Samoin ihmisten tarpeet. Sitten on vielä maininta markkinavoimien vallasta. Ja tietty muuttuvat säännökset.
Historia ja kilpailijat
Land Rover Defender on konseptina ollut pitempään olemassa kuin Iso-Britannian kuningatar Queen Elisabeth II vallassaan. Defenderiksi malli nimettiin vasta 1990 ja on siitä asti ollut yhtäsuuruusmerkki kaikkein maastokyvykkäämpänä sarjatuotanto-autona. Defenderille voidaan lukea ehkä kolme pahinta kilpailijaa; Ihan alkuperäisen maastoauton jälkeläinen, Jeep Willys/CJ/Wrangler, Toyota Land Cruiser, ja Mercedes G-Class. Kaikille yhteistä on, että ne on suunniteltu ja rakennettu armeijan tarpeisiin.
Vaativimpiin olosuhteisiin näitä käytetään edelleen ja erityisesti armeijan tarpeisiin rakennetaan myös piensarjalaisia erityismalleja ja merkkejä. Markkinavoimat kuitenkin ohjaavat käytöstä eniten elämäntapa-autoiksi. Vaikka näillä pystyy kiipeämään vaikka puuhun, suurimmaksi osaksi näitä käytetään hyvin vahattuina rantabulevardeilla.
Ehkä pahin kilpailija tulee Mercedekseltä, ja G-sarja uusittiinkin juuri 2018 perinpohjaisesti. Ulkonäkö säilyi hyvin saman tyylisenä, mutta edes nokalla olevat vilkun muovit eivät ole samoja kuin ennen. Näihin uudistuksiin on pitänyt ryhtyä myös uusien päästösäädösten ja turvavarustelun myötä, mutta tottakai asiakkaiden vaatimukset muuttuvat.
Uusi Defender
Land Rover otti vähän erilaisen lähestymistavan. Otti myös pienen aikalisän. Defenderiä ei ollut saatavilla useaan vuoteen. Edellisen mallin valmistus loppui 2016. Land Rover mietti koko konseptin uusiksi, luopui muun muuassa tikapuurungosta ja otti moottorivalikoimaan myös hybridin, joka tulee saataville myöhemmin tänä vuonna. Täyssähköstä ei ole tietoa, mutta seuraillaan uutisia.
Pääsin osallistumaan uuden Defenderin julkaisutilaisuuteen. Ohessa hieman maistiaisia Tampereen tilaisuudesta.
Vielä pressun alla. Mitäköhän sieltä paljastuu?
Uusi Land Rover Defender!
”Luuletsä olevas James Bond,
Sanoin, emmä tiedä, mut jotain samaa meis on!”
Auto paljastettiin James Bond -teeman soidessa.
Sopivan tyylikkäät sekä omanlaisensa yksityiskohdat. Ei tunnu yhtään Discoveryltä eikä Range Robereilta. Tykkään.
Teknisiä tietoja
Defender 110 myynti alkaa nyt keväällä kahdella mottorivaihtoehdolla; D240 dieselillä sekä P300 bensakoneella. 110 viittaa akselivälin pituuteen. Moottorin yhteydessä oleva numero taas hevosvoimiin. Myöhemmin tänä vuonna tulee saataville P400 MHEV.Valikoimaan tulee kuulumaan myös kolmiovinen Defender 90, 110 pakettiauto -versio.
Vetokyky on maksimi 3500 kg ja kahluusyvyys 900mm. Tulokulma on 38° ja jättökulma 40°. Ilma-alustaa pystyy nostamaan maastoajoon +75mm ja tilapäisesti oikein pahassa paikassa +145mm. Maantielle sitä voi laskea -40mm paremman ajovakauden ja ilmanvastuksen saamiseksi.
Pari hauskaa knppia jäi tilaisuudesta mieleen; lisävarusteena tulee saamaan kolmannen paikan myös eturiville, ja katolle saa kuormata jopa 300 kg, lisävarusteena sinne saa vaikka teltan 😃⛺️.
Maastoajo
Itse odotan erittäin mielenkiinnolla hybridiversiota. En niinkään nykyisen hypen vaan maastoajoa ajatellen. Edellisessä Defenderissä oli dieselinä Ford-pohjainen moottori. Sen ominaisuuksiin kuului, että moottori yrittää pitää itseään käynnissä, eikä päästä matalilla kierroksilla sammumaan. Erittäin pahoissa paikoissa ja varovasti ajaen se saattoi yhtäkkiä ”ryntäyttää”. Ei kovin kiva ylläri tarkassa kohdassa. Miten sähkön saumaton alavääntö korjaa tämän puutteen – toivottavasti pääsen tätä kokeilemaan Hämeenlinnaan Land Rover Experience:n kanssa, jossa vanhalla Defenderillä on könytty joka kuoppa ja kanto.