
1950 -luku oli automuotoilun kulta-aikaa
Vain kuutiotuumilla on väliä!
Autojen pitää olla isoja, kauniita ja tehokkaita. 1950-luvun automuotoilun ihannointi myös Suomessa kallistui jenkkeihin. Siipeä piti olla ja paljon. Kukapa ei muistaisi -57 Bel Airia tai -59 Cadillacia. Nämä autot tarjosivat tasaista kyytiä ja hiljaista hyminää.
Roadsterit
Euroopassa ja tarkemmin Briteissä yleistyivät pienet ja sporttiset roadsterit. Triumph, MG, Austin ja Morgan toivat sotien jälkeen autoiluun taas hauskuuden. Tehtiin käytännöllisiä autoja joilla voi lähteä vain ajelemaan mutkaisia maalaisteitä – koska se on niin kivaa! Tähän isot Amerikan laivat eivät taipuneet.
Pieniin päin
Samaan aikaan oli löydetty rako markkinoilla joka täytettiin pienillä kaupunkiautoilla. Puhuttiin kääpiöautoista joissa istuttiin tiiviisti vierekkäin tai jopa peräkkäin. Vauhtia antoi moottoripyörän moottori. Mutta myös pienet oikeat autot näkivät päivänvalonsa juurikin -50 luvulla. Kuuluisimpia olivat BMW Isetta, Messerschmitt KR200, Mini ja Fiat 500.
Retromallit
Autot kehittyivät, turvavarustelu parantui, -70 luvun energiakriisi jätti jälkensä, -80 luvulla tapahtui paljon ja -90 luvulla lisää. Mutta hypätään suoraan 2000 luvun vaihteeseen. Autoteollisuus oli tullut muotoilussa jonkinmoiseen lakipisteeseen, koska lukuisia retromalleja pulpahteli pinnalle. 1997 esiteltiin ensimmäisenä uusi kuplavolkkari – New Beetle. Sen suosio herätti muutkin ja muitakin Suomessa tuttuja retromalleja saapui markkinoille. Vuonna 2000 Chrysler PT Cruiser ja BMW:n alaisuudessa uusi MINI. 5. sukupolvi Ford Mustangista näki päivänvalon 2005 ja Fiat 500 tuotiin takaisin markkinoille 2007.
Maailmalla on myös oikeita klassikkoautoja sähköistäviä pajoja, kuten Kalifornialainen Zelectric Motors, joka sähköistää mm. vanhoja kuplavolkkareita ja muita vanhoja Saksalaisia automerkkejä. Näiden autojen hinnat tosin karkaavat pilviin, koska kyseessä on täydellinen entisöinti ja sähköistäminen. Mutta molemmat tehdään todella tyylikkäästi.
Myydyimmät autot Euroopassa pieniä
Uusimmat ja edistyneimmät avustimet ja mukaavuusvarusteet esitellään usein D (ylempi keskiluokka) ja E-luokan (edustusautot) autoissa. Ihmiset kuitenkin ostavat pääasiassa pienempiä autoja. Euroopan myydyimmistä autoista Vuonna 2019 seitsemän kymmenestä on pikkuautoja. Isoimmat autot olivat VW Golf, VW Tiguan ja Ford Focus.
Pikkuautot ovat nykyään suunniteltu lähinnä pienen kokoisina helpoiksi pyöritellä kaupungissa. Tavoitteena ei ole pelkästään luoda mahdollisimman halpaa autoa. Suurten kaupunkien ongelmana ovat saasteet, joita yksityisautoilu paljolti edesauttaa. Parhaiten sähköistymiseen soveltuvatkin kaupunkikäyttöön suunnitellut autot. Hyviä esimerkkejä onnistuneista pienistä sähköautoista on Renault Zoe, BMW i3 ja Smart. Retroautoistakin on sähköisiä malleja, kuten Fiat 500e, jota harmiksi ei tuoda ollenkaan Eurooppaan, ja ensi vuonna kauppoihin tuleva MINI Electric.
Hauskuuttakin on tuotu takaisin autoiluun sähkön muodossa. Tai yritetty. Legendaarisesta Morgan Three Wheelerista oli konseptimalli EV3, mutta projekti on peruttu eikä sähköistä versiota ole tällä tietoa tulossa. Yhdysvaltalainen Vanderhall jatkaa kolmipyöräisten autojen sähköistämistä. Hauskoja nämä ovat, mutta eivät kovin käytännöllisiä.
Nobe 100GT

Hyvännäköisten, hauskojen ja käytännöllisten pikkuautojen valikoimissa ei ole liikaa valinnanvaraa. Varsinkaan jos voimalinjasta vaaditaan sähköistä. Tähän väliin yrittää iskeä myös uusi automerkki Nobe. Nobe vie retroilun vielä pidemmälle. Ensisilmäyksellä vanhalta näyttävä auto on täysin uutta suunnittelua. Nobe on suunniteltu tuomaan hauskuus takaisin autoiluun! Ja hauskuus alkaa jo ulkopuolisella tarkastelulla – se näyttää luonnossa tosi hyvältä. Muotoilun mittasuhteissa on onnistuttu hyvin. Kolmipyöräisyys hämää ensin, mutta siihen tottuu äkkiä.
Muotoilu
Auto on sangen kompakti, mutta silti jotenkin riittävän kokoinen. Sähköinen voimalinja ei vie tilaa pienestä korista juurikaan. Akut on sijoitettu auton pohjalle joka mahdollistaa matalan painopisteen ja siten hyvän tuntuman tiehen. Autoja on valmistettu jo yli 130 vuotta. Tässä ajassa auton klassiseksi muodoksi on muodostunut pitkä konepelti. Toki tämä on aikoinaan ollut pakon sanelemaa, kun iso rivimoottori piti mahtua autoon. Esimerkiksi maailman kauneimmiksi arvostetut autot ovat pitkäkeulaisia. Noben muotoilussa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että autossa on kunnon konepelti, vaikka siellä ei moottoria olekaan. Sinne uppoaa kaksi lentolaukkua ja reppu. Takaikkuna on avautuva ja takapenkin takana on myös matkalaukun mentävä tila.
Ja kyllä, tässä autossa on myös takapenkki. Se on lähinnä lapsille, mutta etupenkit ovat tilavat ja jo prototyypissä erittäin mukavat. Vaalean ruskea nahkaverhoilu yhdessä punaisen korin kanssa on hyvän näköinen. Ja norsunluunväriset ratti ja muut ohjauslaitteet antavat loppusilauksen.
Prototyyppiä ei päässyt vielä itse ajamaan, joten oli tyydyttävä vain istumaan matkustajana. Ainakaan minun kokoinen kaveri ei tuntenut olevan kiusallisesti kuljettajan kainalossa vaan auton sisällä oli riittävästi tilaa. Mitään keskikonsolia autoon ei mahdu, mutta ei sitä kaipaakaan. Sähköautossa ei tarvita vaihdekeppejä lattialla ja seisontajarrun kytkentä voitaisiin toteuttaa muillakin tavoilla. Se kuitenkin löytyy perinteisestä paikasta juurikin penkkien välistä.
Tekniikkaa
Auton eteneminen on hyvinkin vaivatonta. Tehokkaat sähkömoottorit takaavat jo tehorajoitetulle prototyypille n. 7 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h. Tuotantoversion pitäisi kiihtyä lähemmäksi viiden sekunnin tuntumaa. Nobe 100GT mallin 25kwh Li-On akusto mahdollistaa jopa 260km toimintamatkan. Se on jopa kaksi kertaa enemmän kuin Smartilla (135km). Nobe tavoittelee ajettavuudessa moottoripyörän ketteryyttä ja GT versiossa avoauton mukavuutta. Suunnitelmissa oleva aktiivinen iskunvaimennus mahdollistaa mutkateillä kanttailun, mutta kaupungin mukulakivillä erittäin mukavan kruisailun. Ja on siitä täällä vaihtelevissa pohjoisissa olosuhteissa hyötyä talvellakin. Nobe on jokapyörävetoinen, joten talviautoilu onnistuu mainiosti!
Hyvillä mielin
Pidän Noben konseptista. Se saa hymyn huulille vain katsoessaankin sitä. Se ei kuitenkaan ole mikään mopoauto vaan kiva pieni auto kruisailuun ja jokapäiväiseen liikkumiseen. Kaupunkioloissa toimintamatka riittää varmasti. Hinta asettuu samaan kuin Fiatin ja Minin sähköversiot. Vaikka ne ovatkin hienoja retroautoja, vie mielestäni Nobe toistaiseksi pelin.
Noben toimitusjohtaja Roman Muljar esitteli Geneven autonäyttelyssä auton ajamista uudella tavalla. Sen verran lähekkäin autossa istutaan, että kun Roman pyysi kuljettajan paikalla istunutta laittamaan kätensä ratille ja toisen käden vieressä istuneen puolison ympärille, se sai aikaan naurua ja parhaimmillaan suukkoja. Keskellä suurta autonäyttelyä. Kyllä, tämä auto osuu suoraan mielihyväkeskuskeen!
