Tesla on käytännössä, ja toistaiseksi ihan ansaitusti, ominut synonyymin sähköauton kanssa. Jo muutaman vuoden media on kirjoittanut eri automerkkien Teslan tappajista (Tesla killers). Kunhan vaan ”oikeat” autotehtaat saavat mallinsa ulos, niin Tesla on ihan paperia. Vielä näitä lupauksien täyttymisiä saadaan odotella.
Sen lisäksi, että Tesla Model S mullisti kuinka pitkälle sähköautolla voi yhdellä latauksella ajaa, 610 km, mullisti se eri autokategoriat. Viisipaikkaiselle perheautolle mahdollistettiin tällä uudella teknologialla aivan mieletön kiihtyvyys, 2,6 s / 0-100 km/h.
Nyt Porsche vastaa tähän huutoon. Teslan rangea ei Porschekaan vielä täytä, mutta lupaa päihittää Teslan muilla avuilla. Tänään päästiin tutustumaan Taycaniin pintapuolisesti, koeajoraportti tulossa myöhemmin.
Tampereen Porsche Centerissä oli paikalla sekä tehtaalta lainassa ja Hollannin jälleenmyyjien kautta kiertänyt Taycan Turbo S, josta oheiset kuvatkin ovat. Jälleenmyyjän oma auto, Taycan 4S, oli juuri tullut saliin. Siitä ei tullut otettua kuvia, kun se tuon Turbo S:n rinnalla on ihan karvalakki 😄.
Taycan on komea ilmestys. Sitä saa sekä neli- että viisipaikkaisena. Emme keksineet juuri eroja näiden välillä kuin nelipaikkaisesta tietty puuttuu keskiturvavyöt ja siinä oli ylimääräinen tavarakotelo. Paikalla ollut Turbo S oli siis nelipaikkainen ja 4S viisipaikkainen.
Näyttöjä
Taycanissa on ruutuja ja näyttöjä kabiinissa ihan kotitarpeisiin. Lisävarusteena niitä saa jopa lisää. Tietty normaalit näytöt, eli mittaristo ja keskinäyttö on digitaaliset, muta myös keskikonsolissa on iso kosketusnäyttö haoptisella feedbakillä. Tuosta näytöstä ohjataan ilmastointia, mutta osaltaan toimii myös keskinäytön ohjauslevynä.
Erikoisuutena on apukuljettajan edessä oleva näyttö. Ensisilmäyksellä ihan sama kuin keskinäyttö, mutta saat siihen oman haluamasi siäsllön. Erikoisuuden erikoisuutena on, että apukuskin näyttöön saa mittariston peilattua. Eli enää ei tarvitse kurkotella, että kuinka kovaa ajellaan. Nyt sille on oma näyttö.
Taycanin ilmasuuttimia ohjataan kosketusnäytön kautta. Lisävarusteena saa ominaisuuden myös takapenkille, eli sinne tulee yet-another-näyttö. En ole kokeillut Tesla Model 3:n ilman ohjaamista, mutta ainakin tässä ilman ohjaaminen näytöltä tuntui turhalta kikkailulta.
Jarrut
Taycan keraamiset jarrut, jotka kuuluvat Turbo S:ään vakiovarusteena olivat isot. Siis oikeasti tosi isot. Edessä olevat jarrusatulat näyttävät jostain junasta lainatuilta. Jos autolla ei ajele Saksassa öisin tai käy ratapäivillä, ovat nämä kyllä täysin overkill ratkaisu. Sähköauton hienous on regenerointi joka hidastaa vauhtia tehokkaasti. Normaalissa ajossa jarrujen tehtäväksi ei tule kuin pitää auto paikallaan.
Tilat
Taycaniin mahtuu istumaan tosi hyvin. Edessä on väljää ja luontevaa. Eikä takanakaan hassumpaa ole. Varvastilaa saisi olla enemmän. C-pilari tulee toki lähelle ja matalalle ollen näkökentässä. Katossa on iso ikkuna tuoden valoa ja avaruuden tuntua. Katto ei ole avattavaa mallia eikä sen eteen saa verhoa.
Edessä on pieni tavaratila, 81l,, johon mahtuu yksi lentolaukku. Takakontti on ihan ok kokoinen, 366l, ja porrasperäiseksi autoksi hyvän kokoinen lastausaukko. Pohjan alla on pieni tila autotarvikkeille.
Lataus
Taycanissa on molemmilla puolilla autoa latauspistokkeet. Kuskin puolella löytyy Type2 ja apukuskin puolelta Type2 mode3, joka mahdollistaa myös DC latauksen.
Taycanissa on 800V sähköjärjestelmä, jota voi ladata jopa 270kW teholla. Tällä teholla voi optimioloissa saada viidessä minuutissa 100 km lisää ajomatkaa
Akuston koko on 93.4 kWh ja kotona 11kW teholla akut lataa tyhjästä täyteen yhdeksässä tunnissa.
- Huippunopeus: 260
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 2.8s
- Ohituskiihtyvyys 80-100 km/h: 1.7s
- Toimintamatka 412km
Tällainen pintaraapaisu ja kylmät tyypit tähän väliin. Mitä mietteitä Porschen täyssähköauto sinussa herättää?