
Tumps! Sellainen ääni kuului autosta. Samanlainen kun ajaa asvaltilla olevaan reikään. Kaikki tuntui kuitenkin olevan ok. Vähän myöhemmin alkoi kuulua vaimea nap nap nap nap, kuin olisi kivi renkaan kuvion välissä. Kaikki oli edelleen ok, eikä pysähdyttyäni tankkaamaan näkynyt eikä tuntunut mitään erityistä. Matka siis jatkui.
Pari tuntia ja 150km myöhemmin mittaristossa syttyi renkaanpaineen varoitusvalo ja auto kertoi missä renkaassa on vika. Autossani on rengaspaineen mittaava järjestelmä, joten pystyin myös seuraamaan kuinka isosta vuodosta oli kyse, eli kuinka nopeasti rengas tyhjeni.

Renkaan paineenvalvontajärjestelmä, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), valvoo ja varoittaa, jos renkaan paine laskee alhaiseksi verrattuna muihin auton renkaisiin. Järjestelmä on ollut pakollinen kaikissa myydyissä uusissa henkilöautoissa loppuvuodesta vuodesta 2014. Järjestelmiä on kahta erilaista tyyppiä. Pelkästään paineen alenemisesta varoittava ja myös rengaspainetta mittaava.
Lue täältä lisää niistä.
Ilman vararengasta
Olin onnekas ja rengas alkoi vuotamaan lähellä huoltoasemaa. Autossani ei ole enää vararengasta, joten kurvasin huoltoasemalle hakemaan paikka-ainepullon (auton oma on jo vanhentunut, enkä vieläkään ole hankkinut sinne uudempaa vaikku pullo varaosaliikkeestä maksaa alle 8€). Tarkistin pysähtyessä renkaan, josta kova suhina jo kävikin. Nyt näin siellä pultin kannan renkaassa. Se oli edellistarkistuskerralla ilmeisesti juuri renkaan alapuolella, koska en käsikopelollakaan sitä tuntenut.
Paikka-aine renkaaseen, lisätään ilmaa ja katsotaan mitä tapahtuu. Ainetta pursuaa pultin kannan vierestä ulos. Paikka-aineen ohjeissa sanotaan, että lyhyt ajo heti, jotta aine jakaantuu tasaisesti renkaan sisälle, jonka jälkeen rengas tyhjätään ja täytetään oikeaan painearvoonsa. Tämän kaiken siis pystyy tekemään itse. Ajaessani seurailin mittaristosta renkaan painetta. Paikka-aineesta ei kuitenkaan ollut apua, kun paine alkoi taas pudota. Muistelin, että rengasliike sattui olemaan lähellä ja ajoin sinne. Sain sieltä nopeaa ja asiantuntevaa apua.
Auto hallinosturilla ylös ja sieltä pilkottaa reilun kahden tuuman pultti 😳
Korjaus
Reikä osoittautui liian isoksi pikapaikattavaksi paikallaan, vaan rengas irti vanteesta, paikka-aineen pesu pois kumin sisältä ja kunnon paikkaus sisäpuolelta. Koko hommaan meni noin tunti ja pääsin jatkamaan matkaa. Kiitos Kuortaneen Vianor, paikkaus on kestänyt hienosti toistaiseksi!
Reikä oli korjattavissa, mutta liian iso paikka-aine pullolle, joka olisi voinut riittää pienen naulan reiälle. Jos olisin sattunut olemaan keskellä metsätaipaletta, olisi paikalle pitänyt tilata hinausauto. Vaikka olinkin nyt lähellä taajamaa, oli hyvä, että pääsin näkemään heti miten nopeasti rengas tyhjeni. Pystyin arvioimaan pääsenkö korjaamolle turvallisesti ajamalla. Autossani on matalaprofiilirenkaat, joten pian tyhjentyessään olisin ajanut vanteella. Alumiinivannetta ei pidä yhtään ajaa vanteella, koska se vioittuu nopeasti ja sitten rengasrikolle vasta tuleekin hintaa. Nykyisen paikkauksen sijaan olisi pitänyt ostaa uusi rengas ja vanne. Kun kuluneista renkaista kyse, niin kerralla koko setti. Ja jos samanlaista yksittäistä vannetta ei olesaatavilla, niin niitäkin koko setti.
Onhan sitä ennenkin pärjätty, mutta tässäkin tapauksessa nykytekniikasta oli vain hyötyä!
Kesälomalla sisko ajoi sunnuntaina pihaan ja ihmetteli suhinaa, no reikähän siellä renkaassa oli. Oli tullut onneksi ihan kotipihalla ja ei ollut ehtinyt tyhjentyä paljoakaan. Rengas irti ja yritin itse paikata sitä sellaisella muutaman euron paikkavehkeillä. Ihan hyvä tuli, mutta jäi vähän vuotamaan, paikasta ei tullut täysin tiivistä. Rengas siis maanantaina mukaan ja rengasliike paikkasi sen oikealla paikalla, onneksi oli lomaa ja ei ollut minnekään kiire, vararengasta saati paikkasarjaahan ei kyseisestä autosta löytynyt.
Jäin tuon jälkeen vaan miettimään, voisiko renkaiden kestävyyttä jotenkin testata rengastestien yhteydessä?
Onko kalliimmat premium merkit kestävämpiä naulojen tai terävien kivien (sepelin) aiheuttamille vaurioille?
Hyvä kysymys! Henkilöauton renkaita ei erityisesti ole tehty kestämään teräviä asioita, kuten kiviä ja ruuveja. Mahdollisesti kaikkein halvimpia renkaita lukuunottamatta, nykyaikaiset teräsvyörenkaat kestänevät yhtäläisesti tiellä olevia haasteita. Maastureille ja erikoisautoille tehdään myös niin kutsuttuja puhkeamattomia renkaita. Niiden testaaminen on eri juttu, koska valmistajat lupaavat erityistä kestävyyttä. Isompi ongelma renkaiden kestävyydessä on kylkien kestävyys. Korkeaprofiilisissa renkaissa katukivetykset ovat myrkkyä. Jakeluautoissa tämä on oikea ongelma ja henkilöautoihin esimerkiksi Nokian renkaat ovat tuoneet vahvistetuilla sivupinnoilla varustettuja SUV renkaita.
Renkaan tasapainotuksen yhteydessä on silmämääräisesti mahdollista havaita renkaan rungossa olevia vikoja. Renkaan pyöriessä tasapainotuskoneessa voidaan havaita esimerkiksi poikkeamia kuvion tasaisuudessa, mutkaa koko renkaassa tai pystyheittoa, eli rengas ei ole ihan pyöreä. Muuten renkaasta voi etsiä esimerkiksi patteja kyljistä. Näitä saattaa syntyä kun ajaa teräväreunaisiin routavaurioihin tai ajaa katukivetykseen. Jos tällaisia merkkejä havaitsee saattaa rengas pettää ääritilanteessa tai terävän sepelin kohdatessa, vaikka kuinka paljon olisi kulutuspintaa jäljellä.