Kesään kuuluu aurinkolasit. Ja kun kyseessä on kesämuoti, niin mallit vaihtelevat aika ajoin. Aurinkolasit estävät kirkkaan auringon häikäisyä myös ajaessa. Aurinkolaseja itsessään on paljon erilaisia. On erilaisia sankoja, erivärisiä linssejä ja linssitekniikoissakin on valinnanvaraa. Jos lasien ei tarvitse olla vahvuuksilla tulee niitä joskus valittua festareiden kojusta fiiliksen mukaan.
Kaikki lasit eivät kuitenkaan sovellu autoiluun. Aurinkolaseja tarvitsee muulloinkin kuin vain kesällä. Syksyllä ja keväällä aurinko paistaa matalalta ja usein vasta peltoaukealla metsästä tullessa. Talvella hanki heijastaa auringonvaloa voimakkaasti.
Onko siis jotain mitä kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee aurinkolaseja autoiluun? Oma nyrkkisääntöni on: Linssien pitää olla polarisoidut ja väriltään ruskeat. Sen jälkeen katsotaan mitä muita ominaisuuksia on ja miltä ne näyttävät.
Linssien väri
Värjätyt linssit suodattavat silmille tulevaa valoa, miten eri värit nähdään ja millainen kontrasti lopputuloksena syntyy. Väärän väriset linssit voivat vaikuttaa negatiivisesti miten liikennemerkkejä ja -valoja ja mahdollisia vaaratilanteita havainnoidaan.
Pinkit, vihreät ja siniset lasit eivät yleisesti sovellu hyvin autoiluun, koska punaisen värin havainnointi heikkenee niillä huomattavasti. Tällä saattaa olla suuri merkitys turvallisuus mielessä.
Harmaat ja ruskeat linssit toimivat autoilussa parhaiten. Ne ovat väritoistoltaan neutraaleja ja niissä on yleisesti hyvä kontrasti taso josta on hyötyä metsävarjoissa. Toki linssin tummuus vaikuttaa tässä paljon. Hämärässä ja vesisateella ajamista voi helpottaa vaaleilla keltaisilla tai kullanruskeilla linssellä.
Polarisointi
Polarisoidut linsssit poistavat vaakaheijasteita pinnoilta. Tästä on hyötyä erityisesti ajaessa märällä asvaltilla tai lumikeleillä. Polarisoitujen linssien kanssa saattaa havahtua, että jotkut auton näytöt himmenevät kun päätä vähän kallistaa. Tämä johtuu siitä, että toiset näytöt on polarisopionti vastakkaisessa suunnassa kuin aurinkolaseissa. Huomaat tämän ilmiön kun laitat kahdet polarisoiodut lasit peräkkäin, toiset poikittain. Näkyvyyden pitäisi tummentua melkoisesti, koska kummankaan suunnan säteet eivät juuri pääse läpi.
Sangat
Aina välillä todella suuret kehykset tulevat muotiin. Autoilussa on hyvä muistaa, että sangat olisivat kuitenkin ohuet, etteivät ne rajaa näkyvyyttä sivusuunnassa. Hevosilla käytetään silmälappuja ja se on asia ihan erikseen. Sangat voivat olla leveät, jos linssit kaareutuvat koko näkökentälle. Monen laisia hyvännäköisiä kehyksiä kyllä löytyy – ei tarvitse käyttää pelkästään klassisia pilottilaseja.
Photochromic -lasit
Photochromic eli automaattisesti tummentuvat linssit eivät sovellu parhaiten autoiluun. Linssit reagoivat UV valoon ja tuulilasi suodattaa jopa 40% UV-valosta pois, jolloin linssit eivät mukaudu riittävän nopeasti valon muutoksiin. Lopputuloksena on tilanteessa liian vaaleat tai liian tummat linssit.
Muuta
Linssien materiaaliin ja pinnoituksiin pätee sama kuin silmälaseihin yleensä. Lasien hinta määräytyy paljon myös linssin materiaalin mukaan. Muoviset linssit ovat uutena kelpoja ja keveitä, mutta naarmuuntuvat helposti. Lasilinsseihinkin kannattaa ottaa naarmuuntumaton pinnoite, jos aurinkolasit jäävät pyörimään autoon tai laukunpohjalle.
One thought on “Aurinkolasit autoiluun”