Sanan hybridi määritelmä on risteymä, risteytys. Näin myös autoissa. Hybridi autossa ei ole vain yhtä voimanlähdettä vaan kaksi. Yleisimmin hybridiautossa on sekä bensa tai diesel-moottori, että sähkömoottori. Vastaavasti autossa pitää olla sekä polttoainetankki, että akusto sähkömoottorille. Henkilöauto on kuitenkin rajatun kokoinen, joten jonkinmoinen kompromissi hybridi aina on.
Poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmiä on erilaisia. Sähkömoottoria voidaan käyttää avustamaan polttomoottoria, sitä voidaan käyttää tuottamaan sähköä sähkömoottorille, tai se voi mahdollistaa kokonaan pelkällä sähköllä ajamisen, jolloin polttomoottori toimii toimintamatkan pidentäjänä. Ja usein se tekee näitä kaikkia.
Vaikka sähköautojakin on tehty jo yli sata vuotta, hybridit tulivat massamarkkinoille vasta 2000 luvun taitteessa. Ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu ja heti menestynyt hybridi oli Toyota Prius vuonna 1997. Toyota onkin myynyt maailman laajuisesti jo 12,5 miljoonaa hybridiä.
Erilaiset hybridiversiot
Hybridi henkilöauto on rajatun kokoisena aina jonkinmoinen kompromissi. Kompromissi voi toisaalta olla hyväkin asia. Nykyinen akkuteknologia rajaa sähköautojen toimintamatkaa vielä paljon. Jos parhaimmalla Teslalla ajaa käytännössä reilut 500km yhdellä latauksella, keskivertoisella ladattavalla hybridillä ajaa pelkällä sähköllä n. 50km (WLTP). Mercedes Benz kertoi A-sarjan hybridistä jolla ajaa jopa 75. Keskimäärin autoilijalle kertyy päivässä noin 50 kilometriä. Keskimääräinen mökkimatkakin on verrattain lyhyt, noin 40 km. Toki molemmissa on alueellisia eroja. Ja jos matkaa kertyykin enemmän vie polttomoottori kuitenkin perille, eli loppujen viimeksi ihan täydellistä.
Kevythybridi (MHEV)
Kevythybridissä sähkömoottoria käytetään vain avustaakseen polttomoottoria silloin kun se ei ole parhaimmillaan, eli lähdöissä ja rullauksissa. Tällaiset hybridit ovat vasta yleistyneet ja muistuttavat mielestäni lähimpänä turbon tuomaa parannusta moottoreihin – vastaavat tai paremmat ominaisuudet pienemmillä moottoreilla, eli selvää säästöä polttoainekulutuksessa ja päästöissä.
Kevythybridi ei mahdollista pelkällä sähköllä ajamista, mutta helpottaa polttomoottorin taakkaa. Samalla hyödynnetään entistä tehokkaammin vauhdin hidastamisessa syntyvä hukka energia. Esimerkiksi risteykseen tultaessa tai alamäkeä rullatessa auto voi sammuttaa polttomoottorin kokonaan ja silti kaikki toiminnot säilyvät toiminnassa. Samaten liikkeelle lähdöissä, ylämäissä ja ohittaessa sähkömoottori voi avittaa polttomoottoria. Tähän ei tarvita isoja akkuja ja moottoreita. Pelkästään kevythybridillä voidaan päästä jopa yli puolen litran (/100km) säästöihin.
Itselataavat hybridit
Erityisesti Toyotan lanseeraama termi, itselataava hybridi, tai täyshybridi eroaa edellisestä sillä, että sen tehokkaampi sähkömoottori sekä isompi akusto mahdollistaa myös pelkällä sähköllä ajamisen. Ei välttämättä todellakaan pitkiä matkoja, ehkä vain pari kilometriä kerrallaan, mutta se riittää liikkeelle lähtöön, ruuhkissa mateluun ja parkkihalleissa pyörittelyyn oikein mainiosti. Tällä on paikallisten päästöjen kannalta iso merkitys. Kun katsoo pikkupakkasella liikennevaloissa seistessä sitä kaikkea pakokaasua mitä autoista pönkee pihalle pohtii vaan miten hassua on pitää moottoria käynnissä kun auto ei liiku.
Ladattavat hybridit (Plug-in)
Varsinainen sähköauton ja polttomoottoriauton risteytys on pistokkeesta ladattava hybridi. Auto toki toimii kuten itselataavakin hybridi, mutta sen voi ladata ennen käyttöä kuten kännykän. Polttoaineiden hintojen noustessa sähkön hinta on vielä huomattavasti edullisempaa. Lisäksi sähköä voi tuottaa myös ympäristöystävällisemmin kuin polttoaineen jalostaminen ja polttaminen on. Jos haluaa ajatella ympäristönäkökulmasta eikä pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, niin aurinkopaneeleilla saa hyödynnettyä paikallisesti energian tuotantoa ison osan vuotta. Ja kyllä, sitä voi hyödyntää myös taloyhtiöissä, niin rivi- kuin kerrostaloissakin.
Ainakin itselle kuulostaa erittäin hyvältä idealta ladata autoa kotona eikä tarvitsisi erikseen ajaa haisevalle bensa-asemalle tankkaamaan. Kömpelöä puljailla johtojen kanssa kotona? No eikä ole. Pidämme yli puolet vuodesta autoa johdolla kiinni lämmitystolpassa! Ihan sama laittaako sen johdon latauspistokkeeseen.
Talvi
Pakkasilma on tiheämpää ja autoilla on vastassaan isompi ilmanvastus. Ilmanvastuksen voittaminen syö polttoainetta. Ja polttoainepihit moottorit tarvitsevat myös lisälämmittimiä pitääkseen sisätilat lämpöisinä. Lisälämppäri syö edelleen lisää polttoainetta.
Hybridi avittaa asiassa. Se auttaa polttomoottoria kylminäkin päivinä, jottei sen tarvitse tehdä niin paljoa töitä. Osassa hybridi-ja sähköautoja sisätilat voi lämmittää sähköllä etukäteen. Polttoainetta säästyy ja ympäristö kiittää. Ja paljon mukavampi ajella lämpöisellä autolla.
Täyshybridin isommat moottorit mahdollistavat myös nelivetojärjestelmien rakentamisen helposti. Sähkömoottori voikin sijaita taka-akselilla, ja siten molempia moottoreita käytettäessä ajoneuvo onkin nelivetoinen. Tästä on hyötyä erityisesti talvella liikkeelle lähdöissä ja ohituksissa. Toki sähkömoottori voidaan sijoittaa voimansiirron sisään, jolloin se toimii kuin perinteisempikin neliveto.
Auton valmistajat lupailevat lukuisia hybridi ja sähkö-malleja tulevan 2020 alkaen. Samalla on paljon huhuja valmistajien fuusioista ja muista yheistyökuvioista. Ja mielenkiintoista on nähdä tuleeko automaailmaa sekoittamaan useampikin Teslan kaltainen toimija, joka ajattelee asiat aivan erilailla kuin perinteisemmät autovalmistaja.