Miksi uusi asvaltti on niin epätasaista? Ja miksi heräteraidat keräävät vettä?
Vaikka teiden korjausvelkaa jää paljon, on tänäkin kesänä asvaltoitu pitkät pätkät valtateitä. Lisäksi on meneillään lukuisia parannushankkeita. Tehdään liittymäparannuksia ja rakennetaan ohituskaistoja.
Ehdottomasti hyviä asioita, liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta lisääviä hankkeita. Mutta miksi tänä kesänä niin moni uusi pinnoite on niin epätasainen? Ei siellä kuoppia ole, mutta auto keikkuu rauhattomasti koko uuden asvaltin matkalta. Ooppelissani on sangen jäykkä alusta. Miltä tuntuisikaan ajaa noilla teillä jollain pehmeä alustaisella maasturilla. Epämukavaa.
Ihmettelen kovin myös sinänsä hyviä tiehen jyrsittyjä heräteraitoja. Tänäänkin kun aika ajoin tuli reippaammin vettä, jää se makaamaan niihin jyrsittyihin koloihin. Tien jo muuten kuivuessa on keskikaista vielä täynnä vettä joka tuntuu kyllä ohitustilanteissa renkaiden alla, motoristeista puhumattakaan, ja muutenkin nostaa turhaa vesisuihkuja ohitettavien tuulilasille.
Herättäen jyrsivän koneen terä voisi olla kalteva. Ura olisi toisesta reunastaan loiva, jolloin vesi pääsisi pois. Joka toinen jyrsitty ura olisi vasemmalle ja joka toinen oikealle avautuva. Epäsymmetrisenä heräte toimisi edelleen hyvin ja jälki olisi turvallisempi tielläliikkujille.
Siinä mietittävää koneen rakentajille.